
ANALÝ Z A

Skrytý pasažier: Pročínske naratívy 
v slovenských alternatívnych médiách 
Peter Dubóczi, Matej Šimalčík, Barbara Kelemen, Michaela Ružičková,  
Veronika Blablová, Pavel Havlíček, Ivana Karásková

https://mapinfluence.eu/cs/
https://www.amo.cz/
https://www.ned.org/




ANALÝ Z A

Skrytý pasažier: Pročínske naratívy 
v slovenských alternatívnych médiách 
Peter Dubóczi, Matej Šimalčík, Barbara Kelemen, Michaela Ružičková,  
Veronika Blablová, Pavel Havlíček, Ivana Karásková



SKRYTÝ PASAŽIER: PROČÍNSKE NARATÍVY V SLOVENSKÝCH 
ALTERNATÍVNYCH MÉDIÁCH  

Analýza
Máj 2022

Editorka – Ivana Karásková

Autori – Peter Dubóczi, Matej Šimalčík, Barbara Kelemen, Michaela Ružičková,  
Veronika Blablová, Pavel Havlíček, Ivana Karásková

Citácia – Ivana Karásková (ed.), Skrytý pasažier: Pročínske naratívy v slovenských alternatívnych 
médiách (Praha, Asociace pro mezinárodní otázky (AMO), 2022). 

Analýza dát – Pre prístup ku všetkým dátam nás navštívte na www.mapinfluence.eu. 

Poďakovanie – Autori by chceli oceniť pomoc nasledujúcich výskumných asistentov počas 
procesu zberu dát a analýzy mediálneho diskurzu (v abecednom poradí): Pavel Kameník, 
Filip Šebok.

Táto publikácia bola pripravená v rámci projektu MapInfluenCE, ktorý sa zameriava na 
vplyv Číny a Ruska v strednej Európe, konkrétne v rámci krajín Vyšehradskej štvorky – 
Českej republiky, Poľska, Maďarska a Slovenska. Komparatívna povaha projektu umožňuje 
identifikáciu stratégií a taktiky uplatňovanej Čínou a Ruskom a rozpoznanie spojitostí a roz-
dielov v ich príslušných prístupoch. Projekt je navrhnutý a vedený Asociáciou pre medziná-
rodné otázky (AMO), think-tankom pre zahraničnú politiku a mimovládnou organizáciou so 
sídlom v Prahe. Príprava tejto analýzy bola podporená grantom od National Endowment for 
Democracy (NED).  

Sadzba – Zdeňka Plocrová
Tlač – ExpresTlač – Projects s. r. o.

ASOCIACE PRO MEZINÁRODNÍ OTÁZKY (AMO) 

Žitná 27/608
CZ 110 00 Praha 1
Tel.: +420 224 813 460
info@amo.cz
www.amo.cz

© AMO 2022
ISBN 978-80-88470-07-6 (tlačená verzia)
ISBN 978-80-88470-08-3  (verzia pdf)

http://www.mapinfluence.eu
mailto:info@amo.cz
http://www.amo.cz/


Obsah

Zhrnutie	 7

Úvod	 9

Plán a metodológia výskumu	 10

Diskusia o 5G: redukcia na čínsko-americký konflikt	 13

Čínske investície: lapené do siete americko-čínskeho súperenia?	 16

Hongkong: „Farebná revolúcia“ a cvičenie „ačohentizmu“	 19

Xinjiang: Od ťažkej situácie Ujgurov k americko-čínskej rivalite	 23

Taiwan: Hviezda, ktorá zatienila Peking?	 25

Záver	 27

Autori	 29

O MapInfluenCE	 30

O AMO	 31

Poznámky	 32





Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

7

Zhrnutie

	→ Ešte pred ruskou inváziou na Ukrajinu bolo možné v alternatívnych médiách 
v strednej Európe pozorovať výrazné prelínanie ruských a čínskych naratí-
vov.

	→ Analýza sa zameriava na naratívy týkajúce sa Číny, ktoré boli šírené troma 
najčítanejšími alternatívnymi online médiami, ktoré šíria pro-kremeľské na-
ratívy na Slovensku. Štúdia analyzovala prelínanie čínsko-ruských naratívov 
v rámci piatich špecifických tematických skupín: 5G siete, čínske investície, 
hongkonské protesty, Xinjiang a Taiwan.

	→ Hoci čínska a ruská vonkajšia propaganda fungujú odlišne, sledujú rozdielne 
ciele a taktiky, pozornosť si zaslúži konvergencia posolstiev prostredníctvom 
podobných kanálov a zameranie sa na zhodné publikum v strednej Európe.

	→ Alternatívne médiá úzko reflektujú diskurz mainstreamových médií o otáz-
kach čínskych investícií a 5G, ako ho identifikovali predchádzajúce štúdie 
MapInfluenCE. Táto štúdia však odhaľuje, že diskurz o otázkach Hongkongu 
a Taiwanu často sleduje východiská oficiálnej čínskej propagandy a lokalizu-
je problematiku pre domáce publikum.

	→ Analýza ukázala, že proklamovaný zámer analyzovaných alternatívnych mé-
dií publikovať „alternatívne názory“ sa často premieta do publikovania názo-
rov čínskej štátostrany.

	→ Analyzované alternatívne médiá nepoužívajú manipulatívne techniky, ktoré 
sú zrejmé na prvý pohľad. Namiesto toho využívajú rafinované stratégie, ako 
napríklad podsúvanie konkrétnych citátov vytrhnutých z kontextu, zamieňa-
nie faktov, zvýrazňovanie čínskej a ruskej rétoriky a zámerné vynechávanie 
kľúčových informácií.

	→ Analyzované alternatívne médiá často citovali zahraničné stanoviská na úkor 
miestnych perspektív. Navyše, citovaní odborníci mali často pochybný cha-
rakter.

	→ Na Slovensku väčšina obsahu alternatívnych médií pochádzala z lokálnych 
tlačových agentúr, čo umožnilo médiám skrývať články vykazujúce pro-číns-
ke naratívy, dezinformácie a konšpirácie. Vo viacerých prípadoch boli infor-
mácie priamo preberané z oficiálnych čínskych alebo ruských zdrojov.



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

8

	→ Medzi čínske zdroje, ktoré citovali slovenské alternatívne médiá, patrili Global 
Times, Xinhua a China Daily. Medzi ruskými zdrojmi, ktoré boli použité, boli 
RT (predtým Russia Today), Fond strategickej kultúry, Politikus, RBC, Iarex 
a česká lokalizovaná verzia Sputniku. Obsah vybraných médií teda okrem 
článkov zo slovenských tlačových agentúr tvorí aj obsah prevzatý z ruských 
štátom vlastnených a kontrolovaných médií alebo z organizácií priateľských 
voči Kremľu, ktoré možno považovať za predĺženú ruku ruských záujmov.

	→ Diskurz o situácii v Hongkongu vo veľkej miere reflektoval pozíciu Pekingu, 
ktorá pozostávala z tvrdení o zasahovaní „vonkajších síl“ do vnútorných zále-
žitostí Číny a výhrad voči „farebným revolúciám“.

	→ Aj keď slovenské alternatívne médiá občas využívali čínske zdroje, nefiguro-
vali v nich tak výrazne ako tie ruské. To naznačuje, že slovenská alternatívna 
mediálna scéna nie je obzvlášť naklonená šíreniu pro-čínskeho obsahu (to 
však neznamená, že sa takéto články neobjavujú).

	→ Pretrvávajúcim trendom boli zmienky o konflikte medzi USA a Čínou, ilustro-
vané napríklad obchodnou vojnou, reštrikciami voči čínskym firmám, zarade-
ním Huawei na „čiernu listinu“ USA alebo vzťahmi USA s Taiwanom. Články 
diskutujúce o týchto témach boli väčšinou naklonené Číne. To naznačuje, 
že pre slovenské alternatívne médiá je téma Číny inštrumentalizovaná v ich 
ťažení proti USA a Západu.



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

9

Úvod

Médiá predstavujú kľúčový nástroj pre poskytovanie interpretačných rámcov 
pre pochopenie udalostí a šírenie informácií. Médiá teda o sociálnej realite nielen 
informujú, ale pomáhajú ju aj formovať. Najmä pri relatívne neznámych témach, 
odtrhnutých od osobnej skúsenosti čitateľa, ako sú správy zo vzdialených krajín, sa 
publikum spolieha na nestranné a vecné spravodajstvo médií. Nie je prekvapujúce, 
že vzhľadom na úlohu médií ako tvorcov lokálneho vnímania, sa rôzni aktéri, počnúc 
politickými a ekonomickými elitami a končiac zahraničnými mocnosťami, už dlho 
snažia získať prístup do médií s cieľom ovplyvňovať a manipulovať naratívy. V strednej 
Európe patrí medzi takéto mocnosti Rusko aj Čína. Ich snahy sa však doteraz analy-
zovali oddelene, takže otázka, či Rusko a Čína koordinujú šírenie naratívov, zostala 
do značnej miery nezodpovedaná.

Séria predchádzajúcich analýz, ktoré uskutočnil projekt MapInfluenCE, odhalila 
pri ovplyvňovaní naratívov výraznú konvergenciu čínskych a ruských snáh v stred-
nej a východnej Európe. V Bulharsku majú Russia Today a China Today spoločnú 
nielen redakciu a redaktorov, ale dokonca aj vydavateľa.1 Ruské dezinformačné kanály 
vo vyšehradských krajinách čoraz viac bránia spoločnosť Huawei a pomáhajú šíriť 
dezinformácie prospešné pre Peking. Tento trend bol pozorovateľný v prípade hon-
gkonských protestov a vypuknutia pandémie COVID-19. Alternatívne kanály tiež 
poskytujú čoraz väčší priestor čínskym veľvyslancom a oficiálnym predstaviteľom, 
aby mohli publikovať svoje články2 a prezentovať oficiálne čínske stanoviská bez toho, 
aby boli spochybňované. Hoci čínska a ruská zahraničná propaganda fungujú odlišne, 
sledujúc rozdielne ciele a taktiky, konvergencia ich posolstiev, využívanie podobných 
posolstiev a zameranie na zhodné publikum, si zaslúži väčšiu pozornosť.

Táto analýza sa zameriava na naratívy súvisiace s Čínou, ktoré boli šírené al-
ternatívnymi online médiami známymi diseminovaním prokremeľských naratívov 
na Slovensku. Snaží sa odpovedať na zásadné otázky o tom, do akej miery sa čínske 
a ruské naratívy prekrývajú, ktoré faktory umožňujú ich vzájomné posilňovanie, ako 
aj o podobnostiach a odlišnostiach zistených v ich príslušných mediálnych stratégiách.

Štúdia analyzuje čínsko-ruské prelínanie naratívov v rámci piatich špecifických 
tematických skupín (5G, čínske investície, hongkonské protesty, Xinjiang a Taiwan) 
s cieľom určiť postoje prokremeľských médií k Číne. Tento článok poskytuje kom-
plexnú a jedinečnú analýzu kľúčových tém zameraných na Čínu a osvetľuje logiku 
fungovania ekosystémov alternatívnych médií.

Analýza nadväzuje na predchádzajúce štúdie publikované projektom MapInfluenCE 
týkajúce sa obrazu Číny v stredoeurópskych médiách (2018),3 mediálnemu pokrytiu 
čínskych investícií a budovaniu sietí 5G (2020),4 a osobitne štúdie o čínskej propagan-
de a dezinformáciách v strednej Európe (2020).5 Táto analýza kombinuje doterajšie 
skúsenosti a poznatky, ktoré boli predtým použité pri mapovaní čínskych naratívov 
v tradičných médiách v krajinách V4, so špecifickými znalosťami českého a slovenské-
ho alternatívneho mediálneho prostredia, ktoré v regióne šíri prokremeľské naratívy.



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

10

Plán a metodológia výskumu

V posledných rokoch sa výskumu slovenských alternatívnych médií zo strany 
miestnych odborníkov venuje značná pozornosť. Výsledkom je aj rozšírenie poznatkov 
o manipulačných technikách uplatňovaných alternatívnymi médiami6 a o fungovaní 
ich webových stránok vrátane motivácie založenej na ich ziskoch z reklamy.7 Napriek 
tomu je nevyhnutné poznamenať, že žiadna z predchádzajúcich štúdií sa doteraz 
nevenovala analýze prepojenia Číny a Ruska. Preto sa tento príspevok zameriava na 
v súčasnosti nedostatočne preskúmanú oblasť mediálneho splynutia medzi dvoma 
autoritárskymi režimami, pričom ako prípadovú štúdiu využíva spravodajstvo alter-
natívnych médií zameraných na slovenské publikum.

Pre potreby analýzy sa MapInfluenCE rozhodol použiť termín „alternatívne 
médiá“, aby ich odlíšil od mainstreamových médií, keďže vybrané médiá sa ako „al-
ternatívne“ často označujú aj samy.8,9 Tento termín je v predchádzajúcich štúdiách 
široko definovaný ako „médiá, ktoré spochybňujú etablované kanály a predkladajú 
alternatívne prístupy a perspektívy, ktoré sú v rozpore so zažitým dominantným 
diskurzom v médiách hlavného prúdu alebo sa od neho odlišujú.“10 „Alternatívny“ 
charakter médií možno demonštrovať nielen v súvislosti s publikovaným obsahom, 
ale aj so spôsobmi tvorby správ, ktoré často využívajú clickbait a vo všeobecnosti 
nedodržiavajú etické a objektívne štandardy novinárskej práce a transparentnosti.

K špecifikám vybraných alternatívnych médií patrí okrem vyššie uvedeného 
definičného rámca aj dlhodobé nekritické preberanie niektorých proruských a pro-
tisystémových naratívov. Slovenský dezinformačný ekosystém sa javí ako pomerne 
pestrý a dobre etablovaný. Vyznačuje sa tým, že šíri informácie, ktoré sú často v súlade 
s naratívmi priaznivými pre Kremeľ.11 Práve „prepieranie informácií“12 a skrývanie 
pôvodných zdrojov v kombinácii s budovaním sietí na systematické šírenie dezin-
formácií, sa zdá byť jedným z primárnych trendov posledných rokov.13 

Na vytvorenie zoznamu alternatívnych médií, ktoré boli analyzované, projekt 
MapInfluenCE použil už dostupné štúdie a databázy. Prvotný výber alternatívnych 
médií sa uskutočnil na základe verejnej databázy watchdogovej iniciatívy Konšpirá-
tori.sk14, ako aj správ Analytického útvaru Ministerstva obrany SR.15

Na Slovensku sa výskum naratívov o Číne zameral na tri najčítanejšie alterna-
tívne online médiá16: Hlavné správy, Hlavný denník a Infovojna. Všetky tieto médiá 
boli v určitom čase zaradené do databázy watchdogovej iniciatívy Konšpirátori.sk, 
ktorá sa zaoberá vyhodnocovaním webových stránok s neserióznym, zavádzajúcim, 
podvodným, konšpiračným alebo propagandistickým obsahom.17 V dobe písania 
štúdie sa na zozname stránky nachádzala len Infovojna, keďže súd nariadil iniciatíve 
vyradiť z webu Hlavné správy a Hlavný denník po tom, čo ich vydavatelia podali na 
Konšpirátori.sk strategickú žalobu proti účasti verejnosti. Hoci obe médiá vykazujú 
snahu sa reprofilovať, a teda preniknúť do hlavného mediálneho priestoru prostred-
níctvom publikovania objektívneho obsahu (najmä prostredníctvom preberania 



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

11

obsahu tlačových agentúr), stále možno konštatovať, že problematický obsah zostáva 
v oboch prípadoch prítomný.

Hlavné správy boli z databázy vyradené v marci 2020 na základe rozhodnutia 
súdu, ale odborná komisia projektu Konšpirátori.sk médium naďalej považuje za pro-
blematické18 z dôvodu šírenia manipulatívnych a nepravdivých informácií, keďže mi-
nimálne od roku 2014 preberá články z webov ako Sputnik a RT, ktoré šíria kremeľskú 
propagandu v globálnom rozsahu. Hlavné správy nekriticky preberajú problematické 
naratívy, nenechávajú priestor na komentáre zúčastnených strán, manipulujú s ich 
tvrdeniami, zverejňujú nepodložené tvrdenia a neoverujú ich zdroje.19

V čase selekcie analyzovaných médií bol Hlavný denník ešte súčasťou spomína-
nej databázy Konšpirátori.sk.20 V auguste 2021 však bol na základe súdneho príkazu 
z databázy odstránený. Hlavný denník uverejňuje zmes konšpiračných teórií a dez-
informačných naratívov. Pravidelnými prispievateľmi sú aj krajne pravicoví politici, 
ktorí šíria otvorene rasistické tvrdenia. Stránka tiež nekriticky šíri prokremeľskú 
propagandu a protisystémové naratívy.21 Podľa hodnotenia Konšpirátori.sk médium 
nerešpektuje základné princípy novinárskej etiky. Napríklad nezverejňuje opravné 
správy a ponecháva k dispozícii aj neopravený obsah, ktorý sa objektívne ukázal ako 
nepravdivý. Nezverejňuje prípadné reakcie dotknutej strany, hrubo zamieňa správy 
a komentáre, opakovane zverejňuje šokujúce nepravdivé tvrdenia s cieľom zvýšiť 
vlastnú návštevnosť s tým, že ich v ojedinelých prípadoch opraví neskôr.22

Posledné analyzované médium, portál Infovojna.sk, sa v spomínanej databáze 
stránok so sporným obsahom s hodnotením 8,8 bodu z 10 nachádza stále.23 Stránka 
vznikla v roku 2015 a jej prevádzkovateľom je Norbert Lichtner, jeden zo zakladateľov 
konšpiračného internetového rádia Slobodný vysielač. Na rozdiel od prvých dvoch 
vybraných médií sa Infovojna nevyhýba svojej alternatívnej orientácii a v poslednom 
období ju možno považovať za najradikálnejšie médium vo výbere. Problematika 
obsahu a fungovania média Infovojna.sk (napr. dodržiavanie noriem a etiky žurna-
listiky) má podobné charakteristiky ako v prípade ďalších dvoch vybraných médií 
– nekritické preberanie nefaktografického obsahu, prítomnosť konšpiračných teórií 
či šírenie hoaxov.

Všetky tri skúmané médiá majú históriu propagácie prokremeľských naratívov. 
Predchádzajúci výskum projektu MapInfluenCE tiež odhalil, že niektoré z týchto 
médií alebo autori v nich publikujúci sa angažovali aj v šírení pro-čínskych naratívov.24 
V priebehu jari 2022, počas prebiehajúcej ruskej agresie voči Ukrajine, boli všetky tri 
médiá rozhodnutím Národného bezpečnostného úradu zablokované s cieľom predísť 
šíreniu pro-ruských dezinformácií o vojenskom konflikte.25

Projekt MapInfluenCE síce potvrdzuje, že vo vybraných médiách sa vyskytujú 
prokremeľské naratívy, problém však spočíva v absencii dôkazov, ktoré by priamo 
poukazovali na prepojenie médií s Ruskom. V tejto chvíli je teda možné v prípade 
alternatívnych médií hovoriť len o preferovaní Ruska pred Západom. Avšak, tieto 
médiá často preberajú vyjadrenia ruských vládnych predstaviteľov, prejavujú pro-
tisystémové nálady a zapájajú sa do nefaktickej kritiky západných štruktúr, ako sú 
EÚ a NATO. Inak povedané, sprostredkúvajú posolstvá a naratívy, ktoré sú v súlade 
s informačnými operáciami a záujmami Ruska.26

Výsledný dataset tak pozostáva z 815 publikovaných článkov. Články boli vyfil-
trované pomocou špecifického súboru kľúčových slov v mediálnom archíve Newton 



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

12

Media Search. Komplexnosť datasetu je teda závislá od použitých vyhľadávačov 
v databáze. Následne boli vyfiltrované individuálne posudzované články, pričom 
boli vynechané irelevantné mediálne výstupy. Výsledný dataset bol kódovaný podľa 
viacerých kritérií, vrátane typu textu (napr. článok, správa, komentár, rozhovor, pre-
vzatý článok atď.), podtém (témy, o ktorých sa diskutuje vo vzťahu k hlavnej téme) 
a tvorcov agendy (autori textov a citované osoby alebo inštitúcie). Pri analýze sa 
brali do úvahy tvorcovia agendy, ako ich prezentovali médiá, s uvedenou afiliáciou 
a pracovným zaradením. 

Vzhľadom na špecifické vlastnosti alternatívnych médií vytvorili autori tejto 
štúdie osobitné kategórie „prevzatých článkov” a „komentovaných správ“. Prvá ka-
tegória sa vzťahuje na články prebrané z iných médií bez ďalšej redakčnej hodnoty. 
Druhá kategória sa vzťahuje na prevzatý článok, ktorý bol ďalej autormi alternatívnych 
médií komentovaný s cieľom poskytnúť postrehy a reakcie na informácie uvedené 
v pôvodnom článku. 

Ďalšia etapa analýzy sa zamerala na identifikáciu sentimentu na trojstupňovej 
škále, pričom mediálne výstupy boli kódované ako pozitívne, negatívne alebo ne-
utrálne voči Číne. Vyjadrený sentiment voči Číne bol priradený výlučne na základe 
častí textov pripísaných autorovi, pričom sa vynechali citácie a komentáre poskytnuté 
externými tvorcami agendy.

Projekt MapInfluenCE sa pri skúmaní naratívov zameraných na Čínu v slo-
venských alternatívnych médiách sústredil na päť tém, ktoré sú v diskurze o Číne 
považované za kľúčové: siete 5G (193 článkov), investície (88 článkov), Hongkong 
(304 článkov), Xinjiang (94 článkov) a Taiwan (136 článkov).

Analýza odhalila, že mediálny diskurz o Číne v slovenských alternatívnych 
médiách je podobný diskurzu, ktorý bol predtým pozorovaný v mainstreamových 
médiách.27 Väčšina obsahu zameraného na Čínu v alternatívnych médiách pochádzala 
z miestnych tlačových agentúr, buď z TASR (štátom kontrolovaná tlačová agentúra) 
alebo zo SITA (súkromná tlačová agentúra). Tento trend bol obzvlášť výrazný pri 
pokrývaní tém súvisiacich s ľudskými právami. V prípade článkov zameraných na 
Čínu v súvislosti s Taiwanom z tlačových agentúr pochádzalo 60 percent článkov, 
v prípade Xinjiangu to bolo 69 percent. V prípade pokrývania protestov v Hongkongu 
tvorili články pochádzajúce z tlačových agentúr až 80 percent skúmaných výstupov. 
Tento trend nebol taký výrazný v kontexte tém súvisiacich s ekonomikou a bezpeč-
nostnými témami Slovenska. Z tlačových agentúr pochádzalo 40 percent článkov 
týkajúcich sa Číny v súvislosti s 5G sieťami a 20 percent článkov súvisiacich s čínskymi 
investíciami vo všeobecnosti. Dôležitým zdrojom obsahu pre slovenské alternatívne 
médiá boli tiež ruské médiá. S výnimkou spravodajstva o Xinjiangu sa ruské zdroje 
vyskytovali minimálne v 5 percentách článkov vo všetkých analyzovaných témach. 
Najväčší podiel bol identifikovaný medzi článkami o čínskych investíciách, články 
o nich pochádzali z ruských zdrojov až v 20 percentách. Pre porovnanie, čínske zdroje 
boli citované len v hŕstke prípadov. 

To však neznamená, že slovenský alternatívny mediálny diskurz sa neodlišoval od 
spravodajstva mainstreamových médií. Preberanie spravodajstva tlačových agentúr 
môže byť zámernou stratégiou, ktorá umožňuje na prvý pohľad pôsobiť dojmom 
pravidelného pokrývania sporných tém a zároveň pod rúškom neutrality publikovať 
problematický obsah.



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

13

Diskusia o 5G: redukcia na čínsko-
americký konflikt

Slovenské alternatívne médiá boli v pokrytí témy 5G veľmi aktívne. Tri analyzo-
vané médiá publikovali celkovo 193 článkov. Konkrétne, Hlavné správy publikovali 
120 článkov, Hlavný denník vydal 68 článkov a Infovojna publikovala 5 článkov.

Pri pohľade na zdroje všetkých článkov, 78 z nich použilo ako zdroj informácií 
jednu alebo obe slovenské tlačové agentúry (TASR, SITA). Toto číslo predstavuje 
40 percent všetkých analyzovaných textov. Okrem slovenských tlačových agentúr bola 
v deviatich článkoch uvedená ako zdroj zahraničná tlačová agentúra AP (menej ako 
5 percent obsahu datasetu). Môžeme predpokladať, že analyzované médiá sa (s rôznou 
mierou úspešnosti) snažili priniesť viac nezaujatých a objektívnych informácií, ktoré 
môžu čiastočne zlepšiť ich imidž alternatívneho a nerelevantného zdroja.

Autorské články tvorili 27 percent všetkého obsahu relevantného pre tému 5G. 
Tieto články v mnohých prípadoch zahŕňali aj postrehy a názory autora. Napokon, 
niektoré články uvádzali ako zdroj aj iné problematické médiá, napríklad RT, Sputnik, 
Fond strategickej kultúry alebo český portál Aeronet. Z hľadiska publikovania au-
torských článkov viedol Hlavný denník. Toto médium uverejňovalo autorské články 
v období od apríla 2019 do polovice júla 2019, a tiež od augusta 2020 do konca apríla 
2021. Medzitým (od začiatku júla 2019 do augusta 2020) bola ako autor publikova-
ných článkov väčšinou uvedená „redakcia” („hlavnydennik.sk”). V štyroch prípadoch 
boli poskytnuté informácie zo slovenskej tlačovej agentúry TASR. Jeden z článkov 
pochádzal od externej autorky Eleny Pustovojtovej z Fondu strategickej kultúry.

Ďalšie médium, Hlavné správy, publikovalo predovšetkým správy od slovenských 
tlačových agentúr (TASR a SITA) či zahraničných tlačových agentúr (AP). Autorských 
článkov bolo podstatne menej ako v prípade Hlavného denníka. Niektoré publikované 
články však obsahovali informácie prebraté z problematických zdrojov, ako napríklad 
RT (v troch prípadoch) a vo väčšej miere Sputnik (v 15 prípadoch). Jeden z článkov 
napísal Eugen Rusnák, ruský občan, ktorého skutočné meno je Jevgenij Paľcev. Je 
známy pravidelným šírením prokremeľskej propagandy v slovenskom informačnom 
priestore, konkrétne v Hlavných správach, médiu Zem a Vek a v Hlavnom denníku. 
Napojený je aj na agentúru Russia Today (RT), ktorú financuje ruský štát.28

Zaujímavým zistením je, že alternatívne médium Infovojna pri pokrývaní témy 
5G veľmi aktívne nebolo. Spomedzi troch analyzovaných médií v rámci tejto témy 
publikovalo najmenej článkov. V dvoch prípadoch Infovojna prevzala obsah od čes-
kého alternatívneho média Aeronet, ktoré pravidelne šíri dezinformácie, propagandu 
a konšpiračné teórie.29 Jeden z článkov Infovojny pochádzal z portálu Otevři svou mysl, 
ktorý sa prezentuje ako alternatívny zdroj, ale šíri najmä pseudovedecké naratívy.30

Pokiaľ ide o konkrétny obsah článkov zameraných na 5G, analyzované médiá sa 
sústredili najmä na tieto podtémy: obmedzenia týkajúce sa ZTE a Huawei, dynamika 
konfliktu medzi Čínou a USA, ako aj obvinenia čínskych spoločností zo zberu údajov 



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

14

a špionáže. Celkom často sa v alternatívnych médiách šírili naratívy o tom, ako USA 
využívajú 5G na vyvíjanie tlaku na Čínu. Táto téma bola preto súčasťou širšieho 
protizápadného naratívu, ktorý zodpovedá predchádzajúcej kritike USA, Nemecka, 
Spojeného kráľovstva a ďalších západných krajín, ktoré pristúpili k obmedzeniam voči 
čínskym technologickým spoločnostiam. Tento naratív zároveň slúžil ako prostriedok 
pre glorifikáciu Číny a čiastočne aj Ruska. Najmä v kontexte avizovanej spolupráce 
oboch krajín pri budovaní 5G infraštruktúry.

Konkrétne, alternatívne médiá informovali o obmedzení činnosti spoločností 
Huawei a ZTE v Spojenom kráľovstve a USA (a neskôr v Kanade a na Novom Zélande) 
z dôvodu podozrenia zo špionážnej činnosti. Liou Siao-ming, čínsky veľvyslanec vo 
Veľkej Británii, bol v tejto veci pravidelne citovaný, keď vyzýval Veľkú Britániu, aby 
nepodliehala „vonkajším záujmom USA“. USA podľa neho plánovali vyvíjať tlak na 
spoločnosť Huawei a naliehať na ňu, aby ukončila svoje zmluvy vo Veľkej Británii, kde 
technologický gigant budoval novú 5G sieť. Liu tiež naliehal na Spojené kráľovstvo, 
aby sa vyhlo akémukoľvek druhu „diskriminačných opatrení voči firmám zapojených 
do rozvoja 5G. Čína očakáva, že skutočne otvorené a spravodlivé Anglicko umožní 
v obchode rovnaké podmienky pre všetkých.“31 Obmedzenia čínskych technologických 
spoločností boli spojené s čiernou listinou zahŕňajúcou niekoľko čínskych subjektov. 
USA zaradili spoločnosť Huawei na tento zoznam, pričom sa odvolávali na podozrenie 
týkajúce sa prepojenia spoločnosti na pekinskú vládu, armádu alebo spravodajské služby, 
ktoré môžu prostredníctvom spoločnosti získavať citlivé údaje. Čína obvinenia označila 
ako fámy bez dôkazov, pričom tento naratív bol pravidelne komunikovaný oficiálnymi 
kanálmi. V analyzovaných médiách bola táto téma interpretovaná ako súčasť obchodnej 
vojny medzi USA a Čínou a alternatívne médiá citovali generálneho riaditeľa Huawei 
Ren Zhengfeia a hovorcu čínskeho ministerstva zahraničných vecí Lu Kchanga.

Hlavné správy neskôr priniesli informácie o eventuálnom obmedzení čínskych 
technologických spoločností v Nemecku, čiastočne založené na vyjadreniach Wang 
Weidonga, vedúceho ekonomického a obchodného oddelenia na čínskom veľvyslanec-
tve v Nemecku.32 Podľa neho „vylúčenie Huawei v Nemecku z takzvaných dôvodov 
národnej bezpečnosti, by bolo diskriminačným a nespravodlivým rozhodnutím.“ 
Argumentoval tým, že vylúčenie Huawei vyšle zlý signál protekcionizmu a vytvorí 
prekážku pre bilaterálne vzťahy. V auguste 2020 médium uverejnilo komentár k čín-
sko-americkým vzťahom, v ktorom cituje článok Global Times a nazýva postoj USA 
k Číne vyhlásením novej Studenej vojny.33

Zaujímavé je, že analyzované médiá šírili aj tvrdenia Vladimira Putina o tom, 
že USA sa snažia vytlačiť Huawei z trhu. Dané protiamerické naratívy boli spojené 
s oznámením Ruska, že na svojom území spustí pilotný projekt 5G siete.34 Ruská 
telekomunikačná spoločnosť MTS mala totiž v rokoch 2019 a 2020 spolupracovať so 
spoločnosťou Huawei pri budovaní 5G sietí. Podľa Hlavného denníka bola spolupráca 
Číny s Ruskom výsledkom americkej politiky. Ako sa uvádzalo v jednom z článkov: 
„Politika maximálneho tlaku s použitím sankcií a pokút vedie k tomu, že štáty, ktoré 
chce americký prezident dostať na kolená, utekajú a vstupujú do aliancií.“35

V júni 2019 uverejnil Hlavný denník článok s názvom „Stíhačka F-35 je riadená 
čínskymi čipmi. Hystéria okolo „špionáže“ Huawei sa rozpadá“. Autorka v tomto článku 
hovorila o „mesiacoch vybičovaných emócií okolo bujnejúceho špionážneho príbehu 
čínskych firiem, špehujúcich pre čínsku vládu“.36 Podľa autorky sa USA a Veľká Británia 



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

15

o bezpečnostné riziká nezaujímajú. Namiesto toho oba národy vnímajú Huawei ako 
kľúčového hospodárskeho konkurenta a symbol dominancie Číny v technologickom 
sektore, čo vyvoláva ich obavy. Ďalší príklad snahy Hlavného denníka vykresliť USA 
v negatívnom svetle možno nájsť v článku s názvom „Donald Trump a jeho obchodná 
politika sa previnili tým, že vytvorili spojenectvo medzi Ruskom a Čínou“.37

Ďalším naratívom týkajúcim sa USA bol údajný vplyv USA na Veľkú Britániu a iné 
štáty, ktoré sa snažili obmedziť spoluprácu s čínskymi technologickými spoločnosťami. 
Na posilnenie tohto naratívu Hlavný denník často preberal informácie z Russia Today 
(RT). V jednom článku sa tvrdilo, že Veľká Británia sa správa, akoby bolo „51. štátom 
únie“.38 V auguste 2020 sa objavila nová téma – pandémia COVID-19. Hlavný denník 
v tejto súvislosti uverejnil článok o „zvláštnych súvislostiach medzi koronavírusom 
a 5G“, ktorý spájal miesto vzniku vírusu (Wuhan) s miestom, kde bola testovaná 5G 
sieť.39 Zaujímavé je, že médium neskôr článok označilo za nepravdivý, a namiesto toho 
sa odvolalo na článok Roberta Barcu, slovenského overovateľa faktov medzinárodnej 
agentúry AFP, verifikujúcej informácie šírené na Facebooku, ktorý predmetné infor-
mácie označil za hoax.40 Mohlo ísť o výsledok dopytu po dôveryhodných informáciách 
o pôvode vírusu, ale aj o dôsledok zvýšenej citlivosti voči nefaktickému obsahu, ktorý 
sa objavil v slovenskom informačnom priestore na začiatku pandémie.

Jednou z mála tém, ktoré sa priamo týkali regiónu strednej a východnej Európy, 
bola problematika americko-českých vzťahov a spolupráce oboch národov v oblasti 
5G bezpečnosti.41 V tejto súvislosti sa v alternatívnych médiách objavili aj články 
o návšteve Mikea Pompea v Európe, ktorú začal práve v Českej republike.42 Infovoj-
na návštevu Pompea spojila predovšetkým s avizovaným podpísaním memoranda, 
či skôr rozšírenej dohody o bezpečnosti 5G sietí medzi USA a Českou republikou, 
ktorú webová stránka označila za diktovanú zo strany EÚ.43 Návšteva bola rámcovaná 
v kontexte čínsko-amerických vzťahov. Inými slovami, médium návštevu využilo 
na to, aby pretláčalo naratív, ktorý by útočil na USA, ako aj Západ vo všeobecnosti.

OBRÁZOK 1: ZASTÚPENIE KĽÚČOVÝCH TÉM SPOJENÝCH S PROBLEMATIKOU 5G A ČÍNY 
V ANALYZOVANÝCH ALTERNATÍVNYCH SLOVENSKÝCH MÉDIÁCH (01/2019–06/2021)

Copyright © 2022 AMO
m a p p i n g  C h i n e s e  i n f l u e n c e  i n  C e n t r a l  E u r o p e

OBRÁZOK 6: ZOBRAZENIE KĽÚČOVÝCH TÉM SPOJENÝCH S PROBLEMATIKOU 5G A ČÍNY 
V ANALYZOVANÝCH ALTERNATÍVNYCH SLOVENSKÝCH MÉDIÁCH (2019−6/2021)

Huawei/ZTE
 USA 

Čína vs. USA
Špionáž

Veľká Británia

EÚ

Obchodná vojna

Kyberbezpečnosť

Česká republika
5G v Nemecku

Čínska vláda

Geopolitika

COVID-19 

Čierna listina

Zdravie



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

16

Čínske investície: lapené do siete 
americko-čínskeho súperenia?

Z piatich analyzovaných skupín pokrývali články o čínskych investíciách najvi-
ac rôznych tém, pričom na ich tvorbe sa aj podieľal najväčší počet autorov. Napriek 
tomu, jedno z analyzovaných médií, Infovojna, sa témou vôbec nezaoberalo. Analýza 
pokrytia témy čínskych investícií je preto založená len na obsahu Hlavných správ 
a Hlavného denníka.

Zatiaľ čo 20 percent článkov o čínskych investíciách pochádzalo zo slovenských 
tlačových agentúr (najnižší podiel spomedzi piatich analyzovaných tém), o niečo 
väčší podiel (22 percent) článkov preberalo ruské zdroje prípadne z nich vychádza-
lo. Zaujímavé je, že čínske zdroje boli takmer nezastúpené, pričom len jeden článok 
pochádzal z Global Times, nacionalistického a bulvárneho média kontrolovaného 
Komunistickou stranou Číny.

Medzi analyzovanými článkami o čínskych investíciách sme identifikovali až 
147 rôznych tém. Zaujímavosťou je, že čínske investície na Slovensku nepatrili medzi 
top zastúpené témy, tvorili len približne 11 percent článkov.

V júli 2019 sa v Bratislave uskutočnilo stretnutie prezidentky Čaputovej a čínskeho 
ministra zahraničných vecí Wang Yiho. Prezidentka Čaputová počas stretnutia otvo-

Copyright © 2022 AMO
m a p p i n g  C h i n e s e  i n f l u e n c e  i n  C e n t r a l  E u r o p e

OBRÁZOK 7: ZOBRAZENIE KĽÚČOVÝCH TÉM SPOJENÝCH S ČÍNSKYMI INVESTÍCIAMI 
V ANALYZOVANÝCH ALTERNATÍVNYCH SLOVENSKÝCH MÉDIÁCH (2019−6/2021)

USA
 USA vs. Čína

Obchodná vojna

Rusko

EÚ
Infraštruktúra

 Huawei/ZTE

Nová hodvábna cesta

Slovensko

 COVID-19

Irán

5G

Medzinárodný obchod

Diplomatická cesta

Spolupráca Číny a Ruska

Blízky východ Vojenská technika

Investície v Rusku

Špionáž

Balkán

Afrika

Česká republika

Ropa Vzťahy EÚ-Čína

OBRÁZOK 2: REPREZENTÁCIA KĽÚČOVÝCH TÉM SPOJENÝCH S ČÍNSKYMI 
INVESTÍCIAMI V ANALYZOVANÝCH ALTERNATÍVNYCH SLOVENSKÝCH MÉDIÁCH 
(01/2019–06/2021)



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

17

rila otázku porušovania ľudských práv v Číne. V dôsledku toho čelila intenzívnemu 
odporu vtedajšej pročínskej vlády, ako aj „alternatívnej mediálnej“ scény na Slovensku. 
Hlavné správy uverejnili komentár, v ktorom útočili na prezidentku Čaputovú, ktorá 
údajne „oslabuje medzinárodné postavenie Slovenska“, keďže „doterajšími prístupmi 
a prejavmi prezidentky Čaputovej sú ohrozené napr. čínske investície na Slovensku. 
Prezidentka si musí uvedomiť, že už nezastupuje nejakú zahraničnú nadáciu, ale celú 
Slovenskú republiku.“44

V diskusii o čínskych investíciách na Slovensku analyzované médiá vynechali 
problematiku investícií CEFC napriek ich úzkemu prepojeniu so Slovenskom. V po-
rovnaní s tým sa problematikou CEFC viac zaoberali české alternatívne médiá.45

Významne väčší podiel článkov prijal medzinárodnú perspektívu, ktorá sa týkala 
tém spojených s obchodnou vojnou USA a Číny, vzťahmi s Ruskom, vzťahmi s EÚ 
a investíciami do infraštruktúry.

Hlavné správy napríklad spojili otázku čínskych investícií s konfliktom na Blíz-
kom východe a angažovaním sa USA v regióne. V súvislosti s atentátom na iráns-
keho generála Qasema Soleimaniho Hlavné správy v článku prebratom z čínskeho 
nacionalistického bulvárneho denníka Global Times tvrdili:

„Ak by vypukla vojna USA a Iránu, Číne by to spôsobilo veľké ekonomické škody. 
Čína kupuje iránsku ropu a Američania vnímajú zo strategického hľadiska Rusko 
a Čínu ako svojich najväčších konkurentov. Objemy iránskej ropy, ktoré kupuje Čína 
sú obrovské a Čína je oveľa viac závislá od ropy z krajín Perzského zálivu ako USA. 
Čína takisto investovala do Iránu a Iraku i mnohých krajín Blízkeho východu, vojna, 
ktorú provokujú Američania by Američanom mohla pomôcť tieto čínske investície 
zničiť, rovnako by sa obmedzili dodávky iránskej ropy do Číny.“46

Články vychádzajúce z ruských zdrojov (napr. Russia Today, Sputnik alebo agentúra 
TASS) často diskutovali o vzťahoch medzi Ruskom a Čínou a opisovali ich ako vzá-
jomne prospešné a ako protiváhu západnému liberálnemu svetovému poriadku. Pre 
ilustráciu, Hlavný denník prebral komentáre, ktoré pôvodne vydalo Russia Today, 
a ktorých autorom je britský komentátor Tom Fowdy, ktorý je známy publikovaním 
pročínskych komentárov v ruských a čínskych mádiách napojených na režim. V jed-
nom článku Fowdy tvrdil, že Rusko sa stalo kľúčovým článkom Novej hodvábnej 
cesty, ktorá môže tvoriť jeden zo základov vznikajúcej čínsko-ruskej aliancie. Tvrdil, 
že tieto „strategické väzby Číny s Ruskom nepochybne silnejú,“ čo povedie k „posunu 
rovnováhy síl na celej euroázijskej pevnine.“47 

Fowdyho komentár k uzavretiu rokovaní o investičnej dohode medzi Čínou a EÚ 
(CAI) sledoval podobnú líniu meniacej sa rovnováhy síl a úpadku USA. V článuk 
s názvom „USA zúria na čínsko-európsku dohodu. Je jasné, kto je porazený v roku 
2020“, Fowdy tvrdil, že „reakcia USA [na CAI] je aktom zúfalstva zo strany, ktorá 
prehráva, čo bude slúžiť iba na prehĺbenie rozporu medzi Amerikou a Európou, ktorý 
vytvoril Trump.“48

Pri prepájaní problematiky čínskych investícií s čínsko-americkou rivalitou vy-
kazoval Hlavný denník aj konšpiračné tendencie. Médium napríklad tvrdilo, že „Už 
pred Majdanom a „Krymskou jarou“ v roku 2014 sa Ukrajina mohla stať blízkym 
ekonomickým spojencom Číny a mohla zo spojenectva získať dlhodobé investície 
v hodnote 50 miliárd dolárov. Američanom sa však takéto perspektívy nepáčili 
a v Kyjeve uskutočnili štátny prevrat.“49



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

18

Hlavné správy tiež prezentovali mimoriadne pozitívny obraz čínskych investí-
cií, pričom ako názorný príklad použili čínsku prítomnosť v Afrike. Citujúc Global 
Times, čínske investície v Afrike boli opísané ako prínosné pre kontinent. Hlavné 
správy zároveň tento naratív využili aj na útok USA, keď napísali: Konkrétne, Hlavné 
správy tvrdili:

„Za posledné desaťročie sa Afrika výrazne vymanila spod amerického vplyvu, 
pričom americké pozície prebrala najmä Čína. Recept akým Čína tento stav dosiahla 
je pomerne jednoduchý. Na rozdiel od Američanov Čína nekorumpuje a nepresadzuje 
svoj vplyv cez podplatené politické elity, ale ponúka férové dohody a zmluvy. Vďaka 
rozvoju bilaterálnych vzťahov medzi Čínou a radom afrických krajín sa zlepšilo aj 
hospodárske postavenie afrických krajín, čo však Američanom nevyhovuje. Tí majú 
predstavu, že nerastné bohatstvo afrických krajín je tu len preto, aby s ním mohli 
disponovať americké spoločnosti.“50

Je zrejmé, že médium využívalo naratív obojstranne výhodnej spolupráce (win-win 
cooperation) medzi Čínou a africkými štátmi, ktorý často rozvíja práve čínska propa-
ganda napriek rastúcim dôkazom o problémoch s ekonomickou uskutočniteľnosťou 
a bezpečnostnými dôsledkami čínskych investícií v Afrike.51



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

19

Hongkong: „Farebná revolúcia“ 
a cvičenie „ačohentizmu“

Kľúčovou témou sledovaného obdobia boli jednoznačne protesty, ktoré sa v Hon-
gkongu rozmohli po oznámení návrhu na zmenu hongkonského zákona o vydávaní 
osôb. Podobne ako v predchádzajúcich prípadoch, väčšinu analyzovaných článkov, 
celkovo 247 z 304, tvorili správy prevzaté priamo zo slovenských tlačových agentúr. 
To predstavuje 81 percent všetkých analyzovaných článkov. Tie boli ladené neutrálne, 
väčšinou zohľadňovali názory a postoje oboch (alebo viacerých) spomínaných strán 
a snažili sa kontextuálne informovať o vývoji situácie.

Prevahu tlačových správ v alternatívnom informačnom priestore Slovenska 
možno vysvetliť tým, že analyzované alternatívne médiá sa dlhodobo vyznačujú 
snahou zbaviť sa protisystémovej nálepky, respektíve snahou zaradiť sa do mediá-
lneho mainstreamu. Dôvodom však môže byť aj to, že čínske aktivity, na rozdiel od 
tém týkajúcich sa Ruskej federácie, neboli vnímané ako atraktívna téma pre sloven-
ské publikum. A to aj napriek tomu, že protesty v Hongkongu sú jednou z mála tém, 
prostredníctvom ktorej sa Číne podarilo preniknúť do slovenského informačného 
priestoru prostredníctvom inzercie v časopise Trend.52 Túto hypotézu potvrdzuje 
aj skutočnosť, že v analyzovanom obsahu sa zo strany slovenských autorov objavilo 
len minimum komentárov. Články konkrétnych autorov tvorili približne 15 percent 
všetkého obsahu relevantného k danej téme (spolu 47 článkov).

Články obsahovali pohľad a názor autorov len v niektorých prípadoch. Častejšie 
sa však vyskytovali komentáre a analýzy prevzaté zo zahraničných portálov alebo 
výskumných ústavov. Problematické boli najmä tie články, ktoré čerpali z čínskych 
alebo ruských zdrojov. Niektoré z nich sú podrobne opísané nižšie. Medzi čínske 
zdroje, ktoré citovali alternatívne médiá, patrili Global Times, Xinhua a China Daily. 
Ruské zdroje, ktoré boli prevzaté, boli RT, Fond strategickej kultúry, Politikus, RBC, 
Iarex a tiež česká lokalizovaná verzia Sputniku.

V 57 článkoch, ktoré neboli publikované na základe správ niektorej zo sloven-
ských tlačových agentúr, čerpali alternatívne médiá v 27 prípadoch z ruských zdrojov 
a v 7 prípadoch z čínskych. Toto zistenie môže vychádzať z dlhodobého trendu pre-
berania ruských naratívov v rámci analyzovaného priestoru alternatívnych médií. 
V prípade ruských zdrojov išlo predovšetkým o českú lokalizovanú verziu Sputniku, 
ktorá sa v 10 prípadoch objavila v Hlavných správach. V niektorých prípadoch však 
médium využilo aj vyššie uvedené ruské zdroje. V prípade Hlavného denníka päť 
článkov čerpalo informácie z RT, zatiaľ čo ďalších päť článkov boli prepismi z Fondu 
strategickej kultúry. Pokiaľ ide o čínske zdroje, najčastejšie využívaným zdrojom bol 
Global Times.

Medzi najčastejšie spomínanými aktérmi bola logicky Carrie Lamová, správkyňa 
Hongkongu. Konkrétne bola spomenutá v 58 článkoch, čo predstavuje 19 percent 
všetkého analyzovaného obsahu. Carrie Lamová takpovediac zosobňovala oficiálny 



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

20

postoj Pekingu, ktorý bol neustále postavený na argumentoch suverenity územia 
Číny, podľa ktorých je Hongkong nevyhnutne jej súčasťou.

Druhou zásadnou komunikovanou pozíciou Pekingu, ktorá sa objavila v alternatív-
nych médiách, bol rozhodný nesúhlas so zasahovaním „vonkajších síl“ do vnútorných 
záležitostí Číny. Podobné vyhlásenia boli namierené najmä proti USA a Spojenému 
kráľovstvu a neskôr, po pozastavení platnosti zmlúv o extradícii, aj proti Kanade, 
Austrálii a Nemecku. Problematickejšie naratívy sa šírili v súvislosti s USA, najmä ak 
do rovnice vstúpilo aj Rusko. Napríklad Zhang Hanhui, čínsky veľvyslanec v Moskve, 
priamo varoval pred vonkajším podnecovaním a vedením nepokojov s prísľubom 
„adekvátnej odplaty“.53 Urobil tak vo vyhlásení pre ruské médiá, na ktoré reagovala 
aj hovorkyňa ruského ministerstva zahraničných vecí Maria Zacharovová.

Vo svojom tvrdení poukázala na „analogické zákulisné ovplyvňovanie protestov 
v Moskve a Hongkongu“, na ktorých sa majú podieľať „cudzie štáty a ich mediálno-
-propagandistická mašinéria“. Zároveň ponúkla Pekingu spoluprácu v oblasti infor-
mácií. Podľa nej mala Moskva poskytnúť zistenia o zasahovaní Západu do „vnútornej 
politiky Ruska a Číny“.54 

Hlavné správy poskytli zaujímavý pohľad na zdroje, ktoré používajú, a na medzi-
národné prepojenia medzi rôznymi platformami – pôvodné vyjadrenia boli prevzaté 
z ruských médií RBC a Politikus, ale článok zdieľali aj České národní listy.55 Články 
obsahovali oficiálnu čínsku rétoriku, ktorá označovala protesty za prejav terorizmu. 
V rámci tohto naratívu Hlavné správy prevzali článok z ruského mediálneho portálu 

OBRÁZOK 3: REPREZENTÁCIA KĽÚČOVÝCH TÉM SPOJENÝCH S HONGKONGOM 
V ANALYZOVANÝCH ALTERNATÍVNYCH SLOVENSKÝCH MÉDIÁCH  
(01/2019–06/2021)

Copyright © 2022 AMO
m a p p i n g  C h i n e s e  i n f l u e n c e  i n  C e n t r a l  E u r o p e

AI

OBRÁZOK 8: ZOBRAZENIE KĽÚČOVÝCH TÉM SPOJENÝCH S HONG KONGOM 
V ANALYZOVANÝCH ALTERNATÍVNYCH SLOVENSKÝCH MÉDIÁCH (2019-6/2021)

odstúpenie Carrie Lam

protesty
extradičný zákon

Jedna krajina, dva systémy

správanie polície
stiahnutie návrhu extradície

obchodná vojna
Veľká Británia

Komunistická strana Číny USA 
zákon o národnej bezpečnosti
zahraničné zasahovanie farebná revolúcia

sankcie

zatknutia



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

21

Iarex, ktorý sa venoval situácii na medzinárodnom letisku v auguste 2019. Aktéri 
boli opísaní ako „proamerickí výtržníci“. Kľúčovým problémom však bolo nesprávne 
prirovnanie situácie k útokom z 11. septembra 2001. Podľa článku by hongkonskí 
demonštranti mali rovnako ako občania USA pochopiť, že boj proti terorizmu je 
najvyššou prioritou aj pre Čínu. Mali by tak spraviť vo „vlastnom záujme“.56

Výskum MapInfluenCE v alternatívnych slovenských médiách informujúcich 
o Hongkongu objavil silný metanaratív „farebnej revolúcie“, po ktorom nasledovali 
pochybné prirovnania k ukrajinskému majdanu a rétorika o zahraničných silách 
ovplyvňujúcich verejnú mienku a riadiacich samotné protesty. Rovnako tomu bolo aj 
v prípade spravodajstva českých alternatívnych médií. Protesty boli často opisované 
ako nástroj hybridnej vojny vedenej proti čínskemu režimu, ktorý má byť podporo-
vaný konzulátom USA (konkrétne Julie Eadehovou) alebo National Endowment for 
Democracy (NED) a jej „predĺženou rukou“ v prodemokratickej opozícii v Hongkon-
gu.57 Základný naratív sa týkal údajnej podpory zo strany USA, ktoré mali zámerne 
použiť finančné nástroje a násilné stratégie podobné tým, ktoré vraj boli použité na 
Ukrajine, v Nikarague alebo vo Venezuele.

Marek Molnár, jeden z autorov píšucich pre Hlavný denník, zaradil hongkonské 
protesty do kategórie „životaschopných protestov“ v réžii Pentagónu. Vo svojom 
článku sa snažil poukázať na podobnosti viacerých protestných hnutí v celosvetovom 
meradle.58 Situáciu v Hongkongu prirovnal k protestom za nezávislosť Katalánska. 
Tento konkrétny článok môže slúžiť ako príklad ochoty alternatívnych médií čerpať 
informácie z ruských zdrojov. V tomto prípade išlo o prepis komentára autora pôsobi-
aceho pod Fondom strategickej kultúry. Podľa správy Ministerstva zahraničných vecí 
Spojených štátov z roku 2020 je Fond strategickej kultúry riadený ruskou zahranič-
nou spravodajskou službou a je úzko prepojený s Ministerstvom zahraničných vecí 
Ruska.59 V istom zmysle ho možno považovať za prostriedok presadzovania záujmov 
a propagandy ruského štátu.

Molnár sa zameral aj na návrh amerického zákona o ľudských právach a demo-
kracii v Hongkongu. Pri citovaní článku z čínskeho štátneho média Global Times 
sa však rozhodol vybrať a priamo spomenúť len pro-čínske vyhlásenia. Chan Yung, 
propekinský podpredseda Demokratickej aliancie pre zlepšenie a pokrok v Hongkongu, 
uviedol, že „Američania Hongkong ‹neoslobodia“, a spomenul len možné destabilizačné 
dôsledky pre Čínu. Tian Feilong, docent na Právnickej fakulte Beihangskej univerzity 
v Pekingu, povedal, že výzvy demonštrantov s americkými vlajkami a fotografiami 
Donalda Trumpa len potvrdzujú, že spolupracujú s vonkajšími silami s cieľom ohroziť 
fundamentálne záujmy Hongkongu.60

Čínsky minister zahraničných vecí Wang Yi tiež označil zasahovanie USA do 
vnútorných záležitostí Číny za súčasť úsilia zastaviť pokrok Pekingu a obnoviť stu-
denú vojnu. Svoje názory vyjadril v rozhovore pre RT, ktorý následne zdieľal Hlavný 
denník.61

Eugen Rusnák (vlastným menom Jevgenij Paľcev, ktorý na túto tému prispieval 
aj do českých alternatívnych médií) taktiež napísal pre Hlavné správy jeden z mála 
jeho článkov na tému Hongkong.62 Prevzal vyhlásenie Hectora Constanta Rosalesa, 
stáleho zástupcu Venezuely pri OSN v Ženeve, ktoré pôvodne uverejnila čínska štátna 
agentúra Xinhua. Rosales kritizoval vonkajšie zasahovanie do vnútorných záležitostí 
Číny.63 Podľa neho čínske kroky viedli k stabilizácii situácie. Vyjadril tiež presvedčenie, 



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

22

že „Čína bude aj naďalej realizovať sen o dôstojnom a prosperujúcom živote svojho 
ľudu a prispievať k budovaniu spravodlivejšieho, rovnejšieho a mierového sveta“.64

Hlavné správy tiež tvrdili, že dôvodom protestov, okrem už spomínanej podpory 
USA, nie je samotný kontroverzný návrh zákona. Jeden z článkov vyjadril presvedče-
nie, že problém spočíva v „neobmedzenom neoliberálnom hospodárstve“ Hongkongu, 
ktoré viedlo k ekonomickej neistote populácie.65 Opäť sa uplatnil vyššie spomínaný 
reťazec recyklácie správ medzi rôznymi platformami, keď České národní listy doslova 
prevzali článok od Hlavných správ.66

Bežným javom, ktorý sa vyskytoval vo väčšine textov venujúcich sa Hongkongu, 
bola technika „whataboutismu“ (ačohentizmu), keď nielen alternatívne médiá, ale aj 
predstavitelia čínskeho režimu poukazovali na protesty v západných štátoch. Cieľom 
tejto techniky bolo odviesť pozornosť na iné problémy, ako napríklad protesty v Barce-
lone, protesty žltých viest vo Francúzsku a neskôr nepokoje po smrti Georgea Floyda 
v USA. Carrie Lamová hovorila priamo o tzv. dvojitom štandarde.67 Pred štvordňovou 
návštevou Emmanuela Macrona v Číne v roku 2019 bolo Francúzsko a EÚ oficiálne 
kritizované čínskym veľvyslanectvom v Paríži. Podľa jeho vyhlásenia je Francúzsko 
pokrytecké a malo by „prejaviť súcit“ voči čínskym krokom v Hongkongu, keďže samo 
prešlo násilnými demonštráciami.68

Po Carrie Lamovej nasledovali v počte zmienok a vyjadrení Donald Trump a Mike 
Pompeo, čo len dokazuje napätú povahu vzťahov medzi Čínou a USA a sumarizuje 
optiku, v ktorej prebiehala komunikácia o situácii v Hongkongu. S prezidentskými 
voľbami v USA sa očakávane začalo spomínať meno Joe Bidena. V jednom z článkov 
na Hlavných správach, ktorý bol prevzatý z českej verzie Sputniku,69 bol Biden pre 
svoju „zjavnú demenciu“ a afektovanosť konšpiračne označený za kandidáta americkej 
skupiny „deep state“.70 V článkoch sa tvrdilo, že v pozadí rozhodovania o ekonomic-
kých sankciách označených „za Hongkong“ voči Pekingu má byť istá šedá eminencia, 
ktorá sa snaží svojimi bábkami (v tomto prípade Bidenom) podkopať záujmy Číny.



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

23

Xinjiang: Od ťažkej situácie 
Ujgurov k americko-čínskej rivalite

Medializácia otázky Xinjiangu počas sledovaného obdobia sa zameriavala predo-
všetkým na otázky súvisiace s porušovaním ľudských práv a na to, ako téma preniká 
do vzťahov medzi USA a Čínou. Vo všeobecnosti mediálne pokrytie obsahovalo len 
veľmi málo komplexnejších analýz témy, ale skôr sa zameriavalo na faktické správy, 
s najväčšou pravdepodobnosťou z dôvodu nízkeho profilu problematiky na Slovensku. 
Tam, kde sa články púšťali do hlbšej analýzy, išlo prevažne o komentáre alebo člán-
ky prebraté z iných zahraničných médií a preložené do slovenského jazyka. Z tohto 
pravidla bolo niekoľko výnimiek, ale vo všeobecnosti sa problematikou Xinjiangu 
slovenské alternatívne médiá nezaoberali ako hlavnou témou samou osebe, ale skôr 
v širšom kontexte vzťahov medzi USA a Čínou a jej potenciálom ovplyvniť tento 
vzťah. Značná časť článkov použila problematiku Xinjiangu na diskusiu o širšom 
napätí medzi USA a Čínou, prípadne Xinjiang spomínal len popri širšej diskusii 
o budúcnosti čínsko-amerických vzťahov.

Väčšina analyzovaných článkov bola prevzatá priamo zo slovenských tlačových 
agentúr a zaujímali neutrálny spôsob informovania o téme s niekoľkými článkami 
vyjadrujúcimi skôr negatívny postoj k Číne. V mnohých prípadoch sa správy obmed-
zili na niekoľko viet, ktoré čitateľa informovali o tom, čo sa stalo, namiesto toho, aby 
poskytli analýzu témy. Pri príležitostiach, v ktorých článok mohol zobraziť negatív-
nejšie nálady, to bolo zvyčajne spôsobené priamymi citáciami aktérov, ktorí vyjadrili 
svoje silné názory na danú tému alebo opätovne publikovali komentáre prevzaté zo 
zahraničných médií. Súčasťou pokrytia tému Xinjiangu bolo len minimum prípadne 
vôbec žiadne komentáre lokálnych slovenských expertov, pravdepodobne z dôvodu, 
že téma je považovaná za príliš vzdialenú slovenskému publiku.

Zvláštnosťou je, že na rozdiel od iných tém články o Xinjiangu okrem niekoľkých 
výnimiek zvyčajne necitovali ani inak nepreberali obsah čínskych médií. Medzi 
výnimky patrili najmä články, ktoré citovali predstaviteľov čínskych orgánov, najmä 
hovorcu ministerstva zahraničných vecí, pričom sa vynechávali akékoľvek protiar-
gumenty.71 Zároveň citovanie vládnych predstaviteľov a ich odôvodnenie opatrení 
v Xinjiangu bez akýchkoľvek zmysluplných analýz niekedy priamo prispelo k šíreniu 
čínskeho naratívu v inak skôr neutrálnych článkoch.

Zatiaľ čo na začiatku sledovaného obdobia sa pokrytie vo veľkej miere zameriavalo 
na podávanie správ o dianí v Xinjiangu, správ o záchytných táboroch a ujgurskej men-
šine, pokrytie sa postupne presunulo smerom k rámcovaniu tejto otázky ako súčasti 
čínsko-americkej rivality. Ako čas plynul a USA začali spomínať potenciálne sankcie 
za správanie Pekingu v Xinjiangu, články sa často odvolávali na obchodnú vojnu, 
čiernu listinu USA a čínske technologické spoločnosti ako Huawei a ZTE. Niektoré 
články nakoniec spomenuli otázku Xinjiangu len okrajovo, pričom sa zameriavali na 
širšiu otázku napätia medzi USA a Čínou.72



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

24

Ďalšími dôležitými témami boli otázky mučenia a genocídy, ktoré sa aspoň okra-
jovo spomínali v článkoch. Niekoľko článkov by sa mohlo klasifikovať ako vyjadre-
nie negatívneho sentimentu voči Číne, napríklad keď opísali situáciu v Xinjiangu 
ako „etnickú asimiláciu“ a kritizovali konanie Pekingu. Väčšinu článkov publikoval 
Hlavný denník formou opätovne publikovaných komentárov, ktoré napísal Lawrence 
Franklin, ktorý predtým pracoval pre bývalého amerického ministra obrany Donalda 
Rumsfelda a v súčasnosti je zamestnaný v Gatestone Institute.73 Hlavné Správy a In-
fovojna nevyjadrili negatívny sentiment voči Číne v analyzovanom súbore článkov.

Zmienky rôznych aktérov boli do istej miery vyvážené vzhľadom na prevažne 
faktickú povahu analyzovaných správ. Najvýraznejšie boli zastúpení predstavitelia 
americkej a čínskej administratívy ako Donald Trump, Xi Jinping a Mike Pompeo. 
Medzi ďalšie časté zmienky patrili Antonio Guterres, Dominic Raab a Adrian Zenz, 
nemecký antropológ so zameraním na Xinjiang a ujgurské otázky.

OBRÁZOK 4: REPREZENTÁCIA KĽÚČOVÝCH TÉM SPOJENÝCH SO XINJIANGOM 
V ANALYZOVANÝCH ALTERNATÍVNYCH SLOVENSKÝCH MÉDIÁCH  
(01/2019–06/2021)

Copyright © 2022 AMO
m a p p i n g  C h i n e s e  i n f l u e n c e  i n  C e n t r a l  E u r o p e

OBRÁZOK 9: ZOBRAZENIE KĽÚČOVÝCH TÉM SPOJENÝCH SO SIN-ŤIANGOM 
V ANALYZOVANÝCH ALTERNATÍVNYCH SLOVENSKÝCH MÉDIÁCH (2019−6/2021)

Ujguri moslimovia

ľudské práva
internačné tábory

mučenie a sexuálne zneužívanie

OSN

terorizmus

sankcieseparatizmus

Hongkong

extrémizmusČína vs. USA

genocída

sterilizácia



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

25

Taiwan: Hviezda, ktorá zatienila 
Peking?

Pokiaľ ide o pokrytie Taiwanu, existuje výrazný rozdiel v objeme pokrytia medzi 
tromi analyzovanými médiami. Zatiaľ čo Infovojna sa témy sotva dotkla (v súbore 
článkov boli identifikované len dva články), Hlavný denník spomenul Taiwan v 41 člán-
koch a Hlavné správy diskutovali o Taiwane v 93 textoch.

Diskusie o Číne a Taiwane v alternatívnych médiách sa vo veľkej miere sústredili 
na diskusie o nezávislosti Taiwanu, politike jednej Číny, vojenskom nasadení v Tai-
wanskom prielive, ako aj na vzťahy týchto dvoch subjektov s USA.

Až na niekoľko výnimiek zahŕňali takmer všetky analyzované články aspoň zá-
kladnú diskusiu o „princípe jednej Číny“ a o čínsko-taiwanských vzťahoch.

Koronavírus bol ďalšou významnou témou, o ktorej sa diskutovalo v článkoch 
zaoberajúcich sa Čínou a Taiwanom. Väčšina článkov sa zaoberala perspektívami 
členstva Taiwanu vo Svetovej zdravotníckej organizácii (WHO) a opozíciou Číny 
voči nej, ako aj počiatočnou komunikáciou Taiwanu s WHO na začiatku vypuknutia 
nového koronavírusu.

OBRÁZOK 5: REPREZENTÁCIA KĽÚČOVÝCH TÉM SPOJENÝCH SO TAIWANOM 
V ANALYZOVANÝCH ALTERNATÍVNYCH SLOVENSKÝCH MÉDIÁCH  
(01/2019–06/2021)

Copyright © 2022 AMO
m a p p i n g  C h i n e s e  i n f l u e n c e  i n  C e n t r a l  E u r o p e

OBRÁZOK 10: ZOBRAZENIE KĽÚČOVÝCH TÉM SPOJENÝCH S TAIWANOM 
V ANALYZOVANÝCH ALTERNATÍVNYCH SLOVENSKÝCH MÉDIÁCH (2019−6/2021) 

Politika jednej Číny
vojenské aktivity v Taiwanskej úžine

USA COVID-19 Česká republikapredaj zbraní Taiwanu

WHO 

občianska vojna

Miloš Vystrčil 

taiwanské voľby

nezávislosť

Zaujímavé je, že články o Číne a Taiwane zobrazovali Čínu takmer výlučne v ne-
gatívnom svetle. Vynikalo to najmä v článkoch o taiwanských daroch rúšok, ktoré 
obsahovali citáty od niektorých najvokálnejších kritikov Číny, ktorí sa nachádzajú 
na Slovensku. Pre ilustráciu, Hlavné správy v jednom zo svojich pôvodných článkov 
citovali podpredsedu zahraničného výboru Slovenskej národnej rady Petra Osuského, 
ktorý povedal, že k darovaniu rúšok Taiwanom došlo „vďaka R.L. Tsengovi, ktorý je 



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

26

veľvyslancom Taiwanu, aj keď nemôže byť takto označený kvôli neprijateľnému tlaku 
červených súdruhov z Pekingu“.74

Napriek tomu by sa niektoré články mohli považovať za oslavu čínskej reakcie na 
COVID-19, pričom však zároveň uznávajú úspešné zvládnutie vírusu Taiwanom. Tak 
to bolo napríklad v článku, ktorý uverejnila Infovojna, a ktorý v novembri 2020 tvrdil: 
„Oficiálně je nemoc vymýcená. Těžko se věří tomu, že na začátku roku zde bylo vše 
vylidněné.“75

Ako už bolo uvedené, väčšina obsahu v alternatívnych médiách zameraného na 
Taiwan bola prevzatá z tlačových agentúr. Išlo najmä o Hlavné správy, kde 67 percent 
pochádzalo zo slovenských tlačových agentúr.

Napriek tomu slovenské alternatívne médiá získavali svoj obsah zameraný na 
Taiwan aj z menej tradičných zdrojov. Vo všeobecnosti ich možno rozdeliť do dvoch 
skupín – ruskí štátom podporovaní poskytovatelia obsahu (napr. Sputnik) a krajne 
pravicové médiá (napr. Breitbart alebo Fox News).

Výrobky pochádzajúce z krajne pravicových médií mali tendenciu vykazovať úplne 
negatívny pohľad na Čínu vo vzťahu k Taiwanu. Významne sa tu objavili dve témy: 
militarizácia Číny a vzťah Taiwanu s WHO. Na druhej strane články pochádzajúce zo 
Sputnika, ktoré vydali výhradne Hlavné správy, sa zameriavali na čínske a taiwanské 
militarizačné úsilie, ako aj trojstranné vzťahy medzi Čínou, Taiwanom a USA.

Hlavným správam sa okrem toho podarilo nájsť a pozitívne informovať o para-
lelách medzi modernými čínskymi dejinami a slovenskou klero-fašistickou minulos-
ťou. V článku s názvom „Čankajšek a Tiso, alebo Čína nie je Slovensko“ anonymný 
autor diskutoval o tom, ako Čína a Slovensko narábajú s historickými spomienkami 
týkajúcimi sa Jozefa Tisa, prezidenta Slovenskej republiky, ktorá bol v rokoch 1939 až 
1945 de facto bábkovým štátom nacistického Nemecka, a Čankajšeka, prezidenta 
Čínskej republiky, ktorý sa po prehre v čínskej občianskej vojne proti komunistom 
Mao Ce-tunga presťahoval na Taiwan. Podľa článku je Čína schopná vysporiadať sa 
so svojou historickou pamäťou žiadanejším spôsobom ako Slovensko, keďže „vo veľ-
kej a „nedemokratickej“ Číne netaja, že žil a bol prezidentom Číny „akýsi“ Čankajšek. 
Na malom a demokratickom Slovensku povedať, že žil a bol „prvým prezidentom“ 
Slovenskej republiky „akýsi“ Tiso, je prinajmenšom podozrivé a možno aj nebezpečné. 
Zatiaľ čo v Číne si celkom kultúrne pripomínajú ľudí, ktorí žili a ovplyvnili minu-
losť akokoľvek – z pohľadu čínskej komunistickej prítomnosti „negatívne“ – u nás je 
to úplne a úplne zbytočne – naopak.“ Článok bol neskôr zo stránky Hlavné správy 
odstránený.



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

27

Záver

Analýza projektu MapInfluenCE odhalila, že mediálny diskurz o Číne v slo-
venských alternatívnych médiách sa vo vybranom období nápadne podobal diskur-
zu mainstreamových médií. V priebehu skúmania naratívov zameraných na Čínu 
v slovenských alternatívnych médiách zohrávalo dôležitú úlohu päť tém: siete 5G, 
investície, Hongkong, Xinjiang a Taiwan. 

Tieto témy boli nielenže rovnaké v mainstreamových aj v analyzovaných pro-
blémových médiách, ale väčšina analyzovaného obsahu pochádzala z lokálnych 
tlačových agentúr, a preto bola väčšinou vecná a nezaujatá. Kopírovanie neutrálneho 
spravodajstva poskytovaného tlačovými agentúrami umožňuje médiám skrývať články 
vykazujúce pročínske naratívy, dezinformácie a konšpirácie. V niekoľkých prípadoch 
však došlo k prevzatiu informácií z oficiálnych čínskych alebo ruských zdrojov.

Profilovanie sa do podoby objektívneho spravodajstva možno považovať za pro-
blematické aj v tom zmysle, že aj pôvodne neutrálne správy sa dostávajú k ovplyvni-
teľnému publiku, ktoré sleduje dané médiá práve pre ich minulý, prevažne problema-
tický obsah a alternatívny pohľad. Túto hypotézu však možno považovať za radikálnu 
a v budúcnosti si môže vyžadovať podrobnejší výskum.

Väčšina analyzovaného obsahu bola zameraná na tému protestov v Hongkongu, 
pričom mnohé z týchto článkov iba citovali správy zo slovenských tlačových agentúr. 
To možno vysvetliť tým, že analyzované webové stránky sa snažia zbaviť protisysté-
movej nálepky, respektíve zaradiť sa do mediálneho mainstreamu, ako bolo spomenuté 
vyššie. Rovnako, čínske aktivity nie sú vnímané ako atraktívna téma pre slovenské 
publikum, na rozdiel od tém týkajúcich sa Ruska.

Napriek tomu, že sa analyzované médiá snažili uverejňovať objektívnejšie in-
formácie, stále často prinášali informácie citované z iných problematických médií. 
Medzi čínske zdroje citované alternatívnymi médiami patrili Global Times, Xinhua 
a China Daily. Ruské zdroje, ktoré boli preberané, boli RT (predtým Russia Today), 
Fond strategickej kultúry, Politikus, RBC, Iarex a česká lokalizovaná verzia Sputniku. 
Obsah vybraných médií teda okrem článkov zo slovenských tlačových agentúr tvorí aj 
obsah prevzatý z ruských štátom vlastnených a kontrolovaných médií alebo z Kremľu 
priateľských organizácií, ktoré možno považovať za predĺžené ruky ruských záujmov.

Vo viacerých prípadoch boli citovaní čínski predstavitelia, predovšetkým Carrie 
Lam, šéfka hongkonskej vlády, ktorá patrila k najčastejšie spomínaným aktérom (spolu 
s prezidentom Si Ťin-pchingom, hovorcom čínskeho ministerstva zahraničných vecí 
Geng Šuangom a ďalšími čínskymi predstaviteľmi). Lamová zosobňovala oficiálny po-
stoj Pekingu k hongkonským protestom a zastupovala argumenty o nespochybniteľnej 
územnej celistvosti Číny vrátane Hongkongu. Ďalším zásadným komunikovaným 
stanoviskom Pekingu, ktoré sa objavilo v analyzovaných médiách, bola námietka 
proti zasahovaniu „vonkajších síl“ do vnútorných záležitostí Číny. Viaceré články ob-
sahovali čínsku oficiálnu rétoriku, ktorá označovala protesty v Hongkongu za prejavy 
terorizmu. Aj diskusie o Číne a Taiwane v analyzovaných médiách sa vo veľkej miere 



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

28

sústreďovali na otázku nezávislosti Taiwanu, politiku jednej Číny, vojenskú výstavbu 
v Taiwanskom prielive, ako aj na vzťahy oboch subjektov s USA. Obsah týkajúci sa 
témy Taiwanu zobrazoval Čínu takmer výlučne v negatívnom svetle, na druhej strane 
niektoré články glorifikovali čínsku reakciu na pandémiu COVID-19.

Aj keď analyzované alternatívne médiá niekedy využívali čínske zdroje, neboli 
v nich výrazne zastúpené. Oveľa významnejším zdrojom boli ruské zdroje. To nazna-
čuje, že slovenská alternatívna mediálna scéna nie je obzvlášť naklonená propagácii 
pro-čínskych správ (to však neznamená, že sa takéto články neobjavujú). 

Pretrvávajúcim trendom však boli zmienky o konflikte medzi USA a Čínou, ilu-
strované napríklad obchodnou vojnou, reštrikciami voči čínskym firmám, zaradením 
Huawei na „čiernu listinu“ USA či vzťahmi USA s Taiwanom. Články, v ktorých sa 
tieto témy rozoberali, boli väčšinou naklonené Číne. To naznačuje, že pre slovenské 
alternatívne médiá je téma Číny inštrumentalizovaná v ich ťažení proti USA a Západu.



Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

29

Autori

Veronika Blablová je dátová analytička projektov MapInfluenCE 
a China Observers in Central and Eastern Europe (CHOICE) v Aso-
ciaci pro mezinárodní otázky (AMO) v Prahe.

  veronika.blablova@amo.cz

Peter Dubóczi je analytikom projektu MapInfluenCE pre Rusko 
na Slovensku a výskumným pracovníkom Inštitútu strategických 
politík (STRATPOL).

  duboczi.p@gmail.com        @PDuboczi

Pavel Havlíček je koordinátor výskumu MapInfluenCE zameraného 
na Rusko a analytik Asociace pro mezinárodní otázky (AMO) v Prahe. 

  pavel.havlicek@amo.cz        @Pavel_Havlicek_

Ivana Karásková, Ph.D., je zakladateľkou projektu MapInfluenCE, 
analytičkou pre Čínu v Česku a výskumnou pracovníčkou v Asociaci 
pro mezinárodní otázky (AMO).

  ivana.karaskova@amo.cz        @ivana_karaskova

Barbara Kelemen je výskumnou pracovníčkou Stredoeurópskeho 
inštitútu ázijských štúdií (CEIAS).

  barbarakelemenova@gmail.com        @KelemenBarbara

Michaela Ružičková je výskumnou pracovníčkou Inštitútu strate-
gických politík (STRATPOL).

  michaela.ruzickova@infosecurity.sk 

Matej Šimalčík je analytikom projektu MapInfluenCE pre Čínu 
na Slovensku a výkonným riaditeľom Stredoeurópskeho inštitútu 
ázijských štúdií (CEIAS).

  simalcik@ceias.eu        @MatejSimalcik

mailto:veronika.blablova%40amo.cz?subject=
mailto:duboczi.p%40gmail.com?subject=
https://twitter.com/pduboczi
mailto:pavel.havlicek%40amo.cz?subject=
https://twitter.com/Pavel_Havlicek_
mailto:ivana.karaskova%40amo.cz?subject=
https://twitter.com/ivana_karaskova
mailto:barbarakelemenova%40gmail.com?subject=
https://twitter.com/kelemenbarbara?lang=en
mailto:michaela.ruzickova%40infosecurity.sk?subject=
mailto:simalcik%40ceias.eu?subject=
https://twitter.com/MatejSimalcik


Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

30

O MapInfluenCE

MapInfluenCE je medzinárodný projekt, ktorý bol známy vo svojej počiatočnej 
fáze ako ChinfluenCE (2017-2020). Prostredníctvom série výstupov prispievame 
k formovaniu odbornej i verejnej diskusie o čínskom a ruskom vplyve v strednej Eu-
rópe. Výsledky nášho výskumu citovali domáce i zahraničné médiá (New York Times, 
BBC, Al Jazeera, Le Monde, Deutsche Welle a ďalšie). Našu prácu sme prezentovali 
v národných parlamentoch aj na pôde Európskeho parlamentu.

Zameriavame sa na skúmanie vplyvu autoritárskych režimov na krajiny strednej 
Európy – od čínskeho vplyvu na médiá, prenikanie do akademickej sféry, pôsobenie 
na miestnych politikov a politiku, až po súhru medzi čínskym a ruským vplyvom, 
propagandu, dezinformácie alebo hybridné operácie Ruska a Číny. Prepájame akade-
mický výskum s advokačnou činnosťou a ponúkame odporúčania, ako vplyvovým 
operáciám lepšie čeliť a zvýšiť odolnosť spoločnosti.

Naši analytici na Čínu a Rusko pochádzajú z akademickej, výskumnej či neziskovej 
sféry v Českej republike, na Slovenska, v Poľska a Maďarsku. Máme ale presah aj za 
hranice strednej Európy, keď spolupracujeme s európskymi, americkými i ázijskými 
výskumnými inštitúciami (napr. MERICS, CEPA, CAP a pod.), komentujeme ruskej 
pôsobenie v krajinách Východného partnerstva, čínsky vplyv vo svete alebo vzťahy 
EÚ s Ruskom a Čínou.

Projekt MapInfluenCE bol vytvorený a je koordinovaný Asociáciou pre medzi-
národné otázky (AMO) so sídlom v Prahe.

ZOSTANTE S NAMI!

www.mapinfluence.eu

www.twitter.com/MapInfluenceEU

@MapInfluenceEU a #MapInfluenCE

https://mapinfluence.eu/cs/
http://www.twitter.com/MapInfluenceEU


Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

31

O AMO

AMO je mimovládna organizácia založená v roku 1997 na účely výskumu a vz-
delávania v oblasti medzinárodných vzťahov. Tento popredný zahraničnopolitický 
think-tank nie je spätý so žiadnou politickou stranou ani ideológiou. Svojou činnos-
ťou podporuje aktívny prístup k zahraničnej politike, poskytuje nestrannú analýzu 
medzinárodného diania a otvára priestor pre fundovanú diskusiu.

AMO:

	→ formulovaní a zverejňovaní brífingov, akademických článkov a policy paperov,
	→ organizovaní medzinárodných konferencí, seminárov pre expertov, okrúhlych 

stolov a verejných debát,
	→ organizovaní vzdelávacích projektov,
	→ kritickom hodnotení a komentovaní aktuálneho diania pre miestnu a medziná-

rodnú tlač,
	→ vytváraní podmienok pre formovanie novej generácie expertov,
	→ podpore záujmu o medzinárodné vzťahy v širšom verejnom povedomí,
	→ spolupráci s podobnými miestnymi a medzinárodnými inštitúciami.

VÝSKUMNÉ CENTRUM AMO

Výskumné centrum AMO je popredný český think tank, neviazaný na žiadnu po-
litickú stranu alebo ideológiu. Centrum svojimi aktivitami podporuje aktívny prístup 
k zahraničnej politike, poskytuje nezávislú analýzu aktuálneho politického diania 
a podporuje expertnú i verejnú debatu na tieto témy. Hlavným cieľom Výskumného 
centra je systematické sledovanie, analýza a komentovanie medzinárodných vzťahov 
so špeciálnym zameraním na českú zahraničnú politiku.

ZOSTANTE S NAMI!

www.facebook.com/AMO.cz

www.twitter.com/AMO_cz

www.youtube.com/AMOcz

www.linkedin.com/company/AMOcz

www.instagram.com/AMO.cz

https://www.facebook.com/AMO.cz
https://twitter.com/AMO_cz
https://www.youtube.com/c/amoAssociationforInternationalAffairs
https://www.linkedin.com/company/amocz/
https://www.instagram.com/AMO.cz/


Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

32

Poznámky

1	� Rumena Filipova, „Chinese Influence in Bulgaria: Knocking on a Wide Open Door?,“ China Observers 
in Central and Eastern Europe (CHOICE), 8. septembra 2019, https://chinaobservers.eu/chinese-
influence-in-bulgaria-knocking-on-a-wide-open-door/.

2	� Ivana Karásková, „How China Influences Media in Central and Eastern Europe,“ The Diplomat,  
10. novembra 2019, https://thediplomat.com/2019/11/how-china-influences-media-in-central-and-
eastern-europe/. 

3	� Táto komparatívna štúdia mediálneho spravodajstva o Číne v Českej republike, Maďarsku a na 
Slovensku sa zaoberá viac ako 7 700 mediálnymi výstupmi publikovanými od roku 2010 do polovice 
roka 2017 a poskytuje jedinečný pohľad na formovanie diskurzu a projekciu čínskeho vplyvu 
v týchto troch krajinách. Dostupné tu: Ivana Karásková et al., Central Europe for Sale: The Politics of 
China’s Influence (Praha: Asociace pro mezinárodní otázky (AMO), 2018), https://mapinfluence. eu/
wp-content/uploads/2021/03/AMO_central-europe-for-sale-the-politics-of-chinese-influence.
pdf. Aby bola analýza diskurzu o Číne v celej strednej Európe úplná, MapInfuenCE o rok neskôr 
uskutočnil výskum poľských médií, ktorý pokrýval obdobie od roku 2010 do polovice roka 2018. 
Dostupné tu: Agnieska Ostrowska, Great Expectations: China’s Image in Polish Mainstream Media 
and Among Elites (Varšava: Centre for International Relations, 2019), https://mapinfluence.eu/wp-
content/uploads/2019/07/WIELKIE-NADZIEJE_FINAL.pdf.

4	� Ivana Karásková et al., Careful or Careless? Debating Chinese Investment and 5G Technology in Central 
Europe (Praha: Asociace pro mezinárodní otázky (AMO), 2021), https://mapinfluence.eu/wp-content/
uploads/2021/06/Mapinfluence_policy-paper_careful-or-careless_A4_web_09-1.pdf.

5	� Ivana Karásková et al., China’s propaganda and disinformation campaigns in Central Europe  
(Praha: Asociace pro mezinárodní otázky (AMO), 2020). 

6	� Miloš Gregor a Petra Vejvodová, Analýza manipulativních technik na vybraných českých serverech,  
(Brno: Masarykova univerzita, 2016), https://otevrenenoviny.cz/wp-content/uploads/2016/06/
Vyzkumna_zprava_Analyza_manipulativnich.pdf. 

7	� Jonáš Syrovátka et al., Dezinformace jako byznys (Praha: Prague Security Studies Institute (PSSI), 2020), 
https://www.pssi.cz/download/docs/8207_751-dezinformace-jako-byznys.pdf. 

8	� „České alternativní zpravodaje a blogy,” Český Rozhled, n.d. http://www.ceskyrozhled.cz/odkazy-
altermedia. 

9	� „Vím, že nic nevím…,“ Nezávislé zprávy, n.d., https://nezavisle-alternativni-zpravy.webnode.cz/.

10	� Kristoffer Holt, „Alternative Media and the Notion of Anti-Systemness: Towards an Analytical 
Framework,“ Media and Communication 6, no. 4 (2018): 51.

11	� Peter Dubóczi a Michaela Ružičková, Prístup Slovenskej republiky k boju proti dezinformáciám 
(Bratislava: STRATPOL, 2021), https://stratpol.sk/wp-content/uploads/2021/10/publi-
pr%C3%ADstup-k-dezinfo.pdf. 

12	� Belén Carrasco Rodríguez, Information Laundering in the Nordic-Baltic region (Riga: NATO Strategic 
Communications Centre of Excellence, 2020), https://stratcomcoe.org/publications/ information-
laundering-in-the-nordic-baltic-region/26.  

13	� Karel Wolf, „Jakub Kalenský (Atlantic Council): Toxické weby ‚perou‘ dezinformace. Pomáhají zakrýt 
jejich ruský původ,“ Lupa, 7. decembra 2020, https://www.lupa.cz/clanky/jakub-kalensky-atlantic-
council-toxicke-weby-perou-dezinformace-pomahaji-zakryt-jejich-rusky-puvod/.

https://chinaobservers.eu/chinese-influence-in-bulgaria-knocking-on-a-wide-open-door/
https://chinaobservers.eu/chinese-influence-in-bulgaria-knocking-on-a-wide-open-door/
https://thediplomat.com/2019/11/how-china-influences-media-in-central-and-eastern-europe/
https://thediplomat.com/2019/11/how-china-influences-media-in-central-and-eastern-europe/
https://mapinfluence.eu/wp-content/uploads/2019/07/WIELKIE-NADZIEJE_FINAL.pdf
https://mapinfluence.eu/wp-content/uploads/2019/07/WIELKIE-NADZIEJE_FINAL.pdf
https://mapinfluence.eu/wp-content/uploads/2021/06/Mapinfluence_policy-paper_careful-or-careless_A4_web_09-1.pdf
https://mapinfluence.eu/wp-content/uploads/2021/06/Mapinfluence_policy-paper_careful-or-careless_A4_web_09-1.pdf
https://otevrenenoviny.cz/wp-content/uploads/2016/06/Vyzkumna_zprava_Analyza_manipulativnich.pdf
https://otevrenenoviny.cz/wp-content/uploads/2016/06/Vyzkumna_zprava_Analyza_manipulativnich.pdf
https://www.pssi.cz/download/docs/8207_751-dezinformace-jako-byznys.pdf
http://www.ceskyrozhled.cz/odkazy-altermedia
http://www.ceskyrozhled.cz/odkazy-altermedia
https://nezavisle-alternativni-zpravy.webnode.cz/
https://stratpol.sk/wp-content/uploads/2021/10/publi-pr%C3%ADstup-k-dezinfo.pdf
https://stratpol.sk/wp-content/uploads/2021/10/publi-pr%C3%ADstup-k-dezinfo.pdf
https://stratcomcoe.org/publications/
https://www.lupa.cz/clanky/jakub-kalensky-atlantic-council-toxicke-weby-perou-dezinformace-pomahaji-zakryt-jejich-rusky-puvod/
https://www.lupa.cz/clanky/jakub-kalensky-atlantic-council-toxicke-weby-perou-dezinformace-pomahaji-zakryt-jejich-rusky-puvod/


Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

33

14	� „Zoznam stránok so sporným obsahom,“ Konšpirátori.sk, n.d., https://konspiratori.sk/zoznam-stranok. 

15	 �Dominik Štepanovič „Cena za (dez)informácie,” Analytický útvar MO SR, Apríl, 2021,  
https://www.mosr.sk/data/ files/4364_2021-k-01-cena-za-dezinformacie-recenzovane.pdf.

16	� Na zúženie zoznamu najčastejšie navštevovaných webových stránok sa použil portál Similarweb.
com. Výber médií sa uskutočnil začiatkom roka 2021, preto sa zoznamy použité ako primárny 
referenčný údaj mohli zmeniť a nemusia nevyhnutne obsahovať vybrané médiá v čase publikovania 
tohto výskumu.

17	� Ide o nezávislú odbornú komisiu zloženú z učiteľov, historikov, lekárov, novinárov a odborníkov na 
sociálne siete, ktorá hodnotí nahlásené stránky podľa piatich kritérií (t. j. prítomnosť podvodného 
a šarlatánskeho obsahu; prítomnosť dezinformácií a lživej propagandy; prítomnosť konšpiračných 
teórií; prítomnosť extrémistického obsahu; nedodržiavanie základných zásad novinárskej etiky; viď. 
https://konspiratori.sk/kriteria).

18	� Podľa dešifrovanej komunikácie mal na Hlavné správy vplyv aj Marian Kočner (momentálne stíhaný 
za vraždu novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice), ktorý so šéfredaktorom tohto portálu intenzívne 
komunikoval a dokonca ho mal aj financovať (viď Vladimír Šnídl, „Kočner v Threeme: Pozri, čo som 
vymyslel, zajtra to vyjde v Hlavných správach,“ Denník N, 16. augusta 2019, https://dennikn.sk 
/1556123/kocner-v-threeme-pozri-co-som-vymyslel-zajtra-to-vyjde-v-hlavnych-spravach/.

19	� Konšpirátori.sk, „Súd prikázal Konšpirátorom dočasne stiahnuť web hlavnespravy.sk zo svojej 
databázy,“ Denník N, 3. marca 2020, https://dennikn.sk/blog/1775813/sud-prikazal-konspiratorom-
docasne-stiahnut-web-hlavnespravy-sk-zo-svojej-databazy/.

20	� Hlavný denník mal dovtedy v databáze pomerne vysoké hodnotenie, a to 7,9 bodu z 10 (čím vyššie na 
škále, tým problematickejšia stránka).

21	� Konšpirátori.sk, „Web, ktorý straší peklom a tvrdí, že očkovanie zabíja, musí ísť dole zo zoznamu 
Konšpirátorov,“ Denník N, 12. augusta 2021, https://dennikn.sk/blog/2501424/web-ktory-strasi-
peklom-a-tvrdi-ze-ockovanie-zabija-musi-ist-dole-zo-zoznamu-konspiratorov/.

22	� Filip Struhárik, „hlavnydennik.sk (7.9),“ Konšpirátori.sk, https://konspiratori.sk/stranka/850.

23	 „infovojna.sk (8.8),“ Konšpirátori.sk, https://konspiratori.sk/stranka/749.

24	� Ivana Karásková et al., China’s Sticks and Carrots in Central Europe: The Logic and Power of Chinese 
Influence, (Praha, Asociace pro mezinárodní otázky (AMO), 2020), https://mapinfluence.eu/wp-
content/uploads/2020/06/Chinas-Sticks-and-Carrots-in-Central-Europe_policy-paper_-1.pdf. Matej 
Šimalčík. „Covid-19 and China’s changing propaganda tactics in Slovakia.“ In Ivana Karásková et al., 
China’s propaganda and disinformation campaigns in Central Europe (Praha: Asociace pro mezinárodní 
otázky (AMO), 2020), https://mapinfluence.eu/wp-content/uploads/2020/08/Mapinfluence_ 
BRIEFING-PAPER_chinas-propaganda_A4_interaktivni_EN_01-1.pdf.

25	� Katarína Hrnčárová, „Infovojna na webe skončila. NBÚ proruský portál zablokoval.“ Hospodárske 
noviny, 21. marec 2022, https://strategie.hnonline.sk/media/24189633-infovojna-na-webe-skoncila-
nbu-prorusky-portal-zablokoval. 

26	� „Infosecurity.sk: Monitoring dezinformačnej scény (máj-august 2021),“ Infosecurity.sk, 21. októbra 
2021, https://infosecurity.sk/dezinfo/infosecurity-sk-monitoring-dezinformacnej-sceny-maj-
august-2021-2/.

27	� Diskusiu o tomto trende nájdete v Ivana Karásková et al., Careful or careless? Debating Chinese 
investment and 5G technology in Central Europe, (Praha, Asociace pro mezinárodní otázky (AMO), 2021), 
https://mapinfluence.eu/wp-content/uploads/2021/06/Mapinfluence_policy-paper_careful-or-
careless_A4_web_09-1.pdf. 

28	� Vladimír Šnídl, „Propagandu pre Hlavné správy píše Rus, ktorý sa chodí radiť do agentúry Kremľa,“ 
Denník N, 14. novembra 2018, https://dennikn.sk/1288348/propagandu-pre-hlavne-spravy-pise-rus-
ktory-sa-chodi-radit-do-agentury-kremla-odomknute/. 

https://konspiratori.sk/zoznam-stranok
https://www.mosr.sk/data/ files/4364_2021-k-01-cena-za-dezinformacie-recenzovane.pdf.
http://Similarweb.com
http://Similarweb.com
https://konspiratori.sk/kriteria
https://dennikn.sk/1556123/kocner-v-threeme-pozri-co-som-vymyslel-zajtra-to-vyjde-v-hlavnych-spravach/
https://dennikn.sk/1556123/kocner-v-threeme-pozri-co-som-vymyslel-zajtra-to-vyjde-v-hlavnych-spravach/
http://hlavnespravy.sk
https://dennikn.sk/blog/1775813/sud-prikazal-konspiratorom-docasne-stiahnut-web-hlavnespravy-sk-zo-svojej-databazy/
https://dennikn.sk/blog/1775813/sud-prikazal-konspiratorom-docasne-stiahnut-web-hlavnespravy-sk-zo-svojej-databazy/
https://dennikn.sk/blog/2501424/web-ktory-strasi-peklom-a-tvrdi-ze-ockovanie-zabija-musi-ist-dole-zo-zoznamu-konspiratorov/
https://dennikn.sk/blog/2501424/web-ktory-strasi-peklom-a-tvrdi-ze-ockovanie-zabija-musi-ist-dole-zo-zoznamu-konspiratorov/
http://hlavnydennik.sk
https://konspiratori.sk/stranka/850
http://infovojna.sk
https://konspiratori.sk/stranka/749
https://mapinfluence.eu/wp-content/uploads/2020/06/Chinas-Sticks-and-Carrots-in-Central-Europe_policy-paper_-1.pdf
https://mapinfluence.eu/wp-content/uploads/2020/06/Chinas-Sticks-and-Carrots-in-Central-Europe_policy-paper_-1.pdf
https://mapinfluence.eu/wp-content/uploads/2020/08/Mapinfluence_
https://strategie.hnonline.sk/media/24189633-infovojna-na-webe-skoncila-nbu-prorusky-portal-zablokoval
https://strategie.hnonline.sk/media/24189633-infovojna-na-webe-skoncila-nbu-prorusky-portal-zablokoval
http://Infosecurity.sk
http://Infosecurity.sk
https://infosecurity.sk/dezinfo/infosecurity-sk-monitoring-dezinformacnej-sceny-maj-august-2021-2/
https://infosecurity.sk/dezinfo/infosecurity-sk-monitoring-dezinformacnej-sceny-maj-august-2021-2/
https://mapinfluence.eu/wp-content/uploads/2021/06/Mapinfluence_policy-paper_careful-or-careless_A4_web_09-1.pdf
https://mapinfluence.eu/wp-content/uploads/2021/06/Mapinfluence_policy-paper_careful-or-careless_A4_web_09-1.pdf
https://dennikn.sk/1288348/propagandu-pre-hlavne-spravy-pise-rus-ktory-sa-chodi-radit-do-agentury-kremla-odomknute/
https://dennikn.sk/1288348/propagandu-pre-hlavne-spravy-pise-rus-ktory-sa-chodi-radit-do-agentury-kremla-odomknute/


Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

34

29	� „aeronet.cz (9.7),“ Konšpirátori.sk, https://konspiratori.sk/stranka/665. 

30	 „otevrisvoumysl.cz (8.9),“ Konšpirátori.sk, https://konspiratori.sk/stranka/734. 

31	� Imrich Kovačič, „Mayová nepodľahne tlak USA a povolí Huawei,“ Hlavný denník, 29. apríla 2019, 
https://www.hlavnydennik.sk/2019/04/29/mayova-nepodlahne-tlaku-usa-a-povoli-huawei/.

32	� „Čínski predstavitelia varujú Nemecko, vylúčenie firmy Huawei z budovania 5G siete povedie 
k prehodnoteniu ponuky výhodnej ponuky na čínsky trh pre európske spoločnosti,“ Hlavné správy,  
3.	júna 2020, https://www.hlavnespravy.sk/cinski-predstavitelia-varuju-nemecko-vylucenie-firmy-
huawei-budovanie-5g-sieti-povedie-prehodnotenie-vyuzivania-vyhod-pristupu-cinsky-trh-europsk-
-e-spolocnosti/2183942.

33	� Branislav Fábry, „‚Žltá hrozba‘ z Číny alebo zbytočná hystéria v USA?,“ Hlavné správy, 5. augusta 2020, 
https://www.hlavnespravy.sk/zlta-hrozba-ciny-zbytocna-hysteria-usa/2251978. 

34	� Imrich Kovačič, „Huawei zahajuje pilotný 5G projekt v Rusku,“ Hlavný denník, 9. júna 2019,  
https://www.hlavnydennik.sk/2019/06/09/huawei-zahajuje-pilotny-5g-projekt-v-rusku/.

35	� Zuzana Vargová, „Kvôli Trumpovi sa Európa ocitla v ošemetnej situácii! Stav je bezútešný, informuje 
nemecký denník,“ Hlavný denník, 10. júna 2019, https://www.hlavnydennik.sk/2019/06/10/kvoli-
trumpovi-sa-eugeot-ocitla-v-osemetnej-situacii-stav-je-bezutesny-informuje-nemecky-dennik/. 

36	� Imrich Kovačič, „Stíhačka F-35 je riadená čínskymi čipmi. Hystéria okolo ‚špionáže‘ Huawei sa 
rozpadá,“ Hlavný denník, 17. júna 2019, https://www.hlavnydennik.sk/2019/06/17/stihacka-f-35-je-
riadena-cinskymi-cipmi-hysteria-okolo-spionaze-huawei-sa-rozpada/. 

37	� Zuzana Vargová, „Kvôli Trumpovi sa Európa ocitla v ošemetnej situácii! Stav je bezútešný, informuje 
nemecký denník,“ Hlavný denník, 10. júna 2019, https://www.hlavnydennik.sk/2019/06/10/kvoli-
trumpovi-sa-eugeot-ocitla-v-osemetnej-situacii-stav-je-bezutesny-informuje-nemecky-dennik/. 

38	� Marek Molnár, „Britský krok k zákazu Huawei zo siete 5G ukazuje, že USA diktuje britskej 
zahraničnej politike,“ Hlavný denník, 7. júla 2020, https://www.hlavnydennik.sk/2020/07/britsky-krok-
k-zakazu-huawei-zo-siete-5g-ukazuje-ze-usa-diktuju-britskej-zahranicnej-politike/. 

39	� „(Aktualizované) Zvláštne súvislosti medzi koronavírusom a 5G sieťou – NEPRAVDA,“ Hlavný denník, 
2. marca 2020, https://www.hlavnydennik.sk/2020/03/02/zvlastne-suugeot-medzi-koronavirusom-a-
5g-sietou/.

 40	� Robert Barca, „5G technológia nemá nič spoločné s novým koronavírusom,“ AFP Fakty, 9. apríla 2020, 
https://fakty.afp.com/5g-technologia-nema-nic-spolocne-s-novym-koronavirusom?fbclid​
=IwAR2M%20X5iQqxxBKN5k7hkLbOfbNaDwWU8w4ipU3gB6xb5MFjqaYjCYdzZdHKw. 

41	� Timotej Dudka, „Česko a Spojené štáty budú spolupracovať na zabezpečení 5G sietí,“ Hlavný denník,  
7.	mája 2020, https://www.hlavnydennik.sk/2020/05/07/cesko-a-spojene-staty-budu-spolupracovat-
na-zabezpeceni-5g-sieti.

42	� „Šéf americkej diplomacie Pompeo začal v ČR cestu po krajinách strednej Európy,“ Hlavné správy, 
11. augusta 2020, https://www.hlavnespravy.sk/sef-americkej-diplomacie-pompeo-zacal-cr-cestu-
krajinach-strednej-europy/2258800. 

43	� „Američané chtěli v Praze podepsat memorandum o 5G, Češi to odmítli,“ Infovojna, 13. augusta 2020, 
https://www.infovojna.sk/article/americane-chteli-v-praze-podepsat-memorandum-o-5g-cesi-to-
odmitli. 

44	� Bruno Čanády, „Prezidentka Čaputová dostala vo Varšave frčku a s ňou celé Slovensko,“ Hlavné správy, 
4. septembra 2019, https://www.hlavnespravy.sk/prezidentka-caputova-dostala-vo-varsave-frcku-s-
nou-cele-slovensko/1875066.

45	� Veronika Blablová, Pavel Havlíček a Ivana Karásková, Kdopak to mluví? Pročínské narativy v českých 
alternativních médiích, (Praha, Asociace pro mezinárodní otázky (AMO), 2022),  
https://mapinfluence. eu/cs/kdopak-to-mluvi-procinske-narativy-v-ceskych-alternativnich-mediich/. 

http://aeronet.cz
https://konspiratori.sk/stranka/665
http://otevrisvoumysl.cz
https://konspiratori.sk/stranka/734
https://www.hlavnydennik.sk/2019/04/29/mayova-nepodlahne-tlaku-usa-a-povoli-huawei/
https://www.hlavnespravy.sk/cinski-predstavitelia-varuju-nemecko-vylucenie-firmy-huawei-budovanie-5g-sieti-povedie-prehodnotenie-vyuzivania-vyhod-pristupu-cinsky-trh-europsk-e-spolocnosti/2183942
https://www.hlavnespravy.sk/cinski-predstavitelia-varuju-nemecko-vylucenie-firmy-huawei-budovanie-5g-sieti-povedie-prehodnotenie-vyuzivania-vyhod-pristupu-cinsky-trh-europsk-e-spolocnosti/2183942
https://www.hlavnespravy.sk/cinski-predstavitelia-varuju-nemecko-vylucenie-firmy-huawei-budovanie-5g-sieti-povedie-prehodnotenie-vyuzivania-vyhod-pristupu-cinsky-trh-europsk-e-spolocnosti/2183942
https://www.hlavnespravy.sk/zlta-hrozba-ciny-zbytocna-hysteria-usa/2251978
https://www.hlavnydennik.sk/2019/06/09/huawei-zahajuje-pilotny-5g-projekt-v-rusku/
https://www.hlavnydennik.sk/2019/06/10/kvoli-trumpovi-sa-eugeot-ocitla-v-osemetnej-situacii-stav-je-bezutesny-informuje-nemecky-dennik/
https://www.hlavnydennik.sk/2019/06/10/kvoli-trumpovi-sa-eugeot-ocitla-v-osemetnej-situacii-stav-je-bezutesny-informuje-nemecky-dennik/
https://www.hlavnydennik.sk/2019/06/17/stihacka-f-35-je-riadena-cinskymi-cipmi-hysteria-okolo-spionaze-huawei-sa-rozpada/
https://www.hlavnydennik.sk/2019/06/17/stihacka-f-35-je-riadena-cinskymi-cipmi-hysteria-okolo-spionaze-huawei-sa-rozpada/
https://www.hlavnydennik.sk/2019/06/10/kvoli-trumpovi-sa-eugeot-ocitla-v-osemetnej-situacii-stav-je-bezutesny-informuje-nemecky-dennik/
https://www.hlavnydennik.sk/2019/06/10/kvoli-trumpovi-sa-eugeot-ocitla-v-osemetnej-situacii-stav-je-bezutesny-informuje-nemecky-dennik/
https://www.hlavnydennik.sk/2020/07/britsky-krok-k-zakazu-huawei-zo-siete-5g-ukazuje-ze-usa-diktuju-britskej-zahranicnej-politike/
https://www.hlavnydennik.sk/2020/07/britsky-krok-k-zakazu-huawei-zo-siete-5g-ukazuje-ze-usa-diktuju-britskej-zahranicnej-politike/
https://www.hlavnydennik.sk/2020/03/02/zvlastne-suugeot-medzi-koronavirusom-a-5g-sietou/
https://www.hlavnydennik.sk/2020/03/02/zvlastne-suugeot-medzi-koronavirusom-a-5g-sietou/
https://fakty.afp.com/5g-technologia-nema-nic-spolocne-s-novym-koronavirusom?fbclid=IwAR2M%20X5iQqxxBKN5k7hkLbOfbNaDwWU8w4ipU3gB6xb5MFjqaYjCYdzZdHKw
https://fakty.afp.com/5g-technologia-nema-nic-spolocne-s-novym-koronavirusom?fbclid=IwAR2M%20X5iQqxxBKN5k7hkLbOfbNaDwWU8w4ipU3gB6xb5MFjqaYjCYdzZdHKw
https://www.hlavnydennik.sk/2020/05/07/cesko-a-spojene-staty-budu-spolupracovat-na-zabezpeceni-5g-sieti
https://www.hlavnydennik.sk/2020/05/07/cesko-a-spojene-staty-budu-spolupracovat-na-zabezpeceni-5g-sieti
https://www.hlavnespravy.sk/sef-americkej-diplomacie-pompeo-zacal-cr-cestu-krajinach-strednej-europy/2258800
https://www.hlavnespravy.sk/sef-americkej-diplomacie-pompeo-zacal-cr-cestu-krajinach-strednej-europy/2258800
https://www.infovojna.sk/article/americane-chteli-v-praze-podepsat-memorandum-o-5g-cesi-to-odmitli
https://www.infovojna.sk/article/americane-chteli-v-praze-podepsat-memorandum-o-5g-cesi-to-odmitli
https://www.hlavnespravy.sk/prezidentka-caputova-dostala-vo-varsave-frcku-s-nou-cele-slovensko/1875066
https://www.hlavnespravy.sk/prezidentka-caputova-dostala-vo-varsave-frcku-s-nou-cele-slovensko/1875066


Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

35

46	� „Proti komu okrem Iránu bol vedený americký útok na Solejmáního? Je odpoveď Iránu nevyhnutná?“ 
Hlavné správy, 6. januára 2020,  https://www.hlavnespravy.sk/proti-komu-okrem-iranu-bol-vedeny-
americky-utok-solejmaniho-odpoved-iranu-nevyhnutna/2006870.

47	� Tom Fowdy, „Črtá sa rusko-čínska vojenská aliancia. Mal by Washington prepadnúť panike? (Tom 
Fowdy),“ Hlavný denník, 24. októbra 2020, https://www.hlavnydennik.sk/2020/10/24/crta-sa-rusko-
cinska-vojenska-aliancia-mal-by-washington-prepadnut-panike-tom-fowdy/.

48	� Tom Fowdy, „USA zúria kvôli čínsko-európskej dohode. Je jasné, kto je v roku 2020 porazený,“ Hlavný 
denník, 1. januára 2021, https://www.hlavnydennik.sk/2021/01/01/usa-zuria-kvoli-cinsko-europskej-
dohode-je-jasne-kto-je-v-roku-2020-porazeny-tom-fowdy/.

49	� Ivan Brožík, „Majdan bol biznis – hovorí ukrajinský prokurátor – USA na ňom zarobili 50miliárd,“ 
Hlavný denník, 29. decembra 2020, https://www.hlavnydennik.sk/2020/12/29/majdan-bol-biznis-
hovori-ukrajinsky-prokurator-usa-na-nom-zarobili-50-miliard/.

50	� „Naozaj chce Pompeo reálne pomôcť africkým krajinám?,“ Hlavné správy, 23. februára 2020,  
https://www.hlavnespravy.sk/naugeot-chce-pompeo-realne-pomoct-africkym-krajinam/2062005.

51	� O povahe čínskych úverových praktík a súvisiacich problémoch viď. napr. Anna Gelpern et al.,  
How China lends: A rare look into 100 debt contracts with foreign governments (Aiddata, Center for Global 
Development, Peterson Institute for International Economics, Kiel Institute for the World Economy, 
2021), https://www.aiddata.org/publications/how-china-lends.

52	� Matej Šimalčík, Ivana Karásková, Barbara Kelemen, Čínska prítomnosť na Slovensku: medzi cukrom 
a bičom (Praha, Asociace pro mezinárodní otázky (AMO), 2020), http://www.amo.cz/wp-content/
uploads/2020/09/Mapinfluence-policy-paper-SK.pdf. 

53	� „Odborník: V Hongkongu je stále viac vonkajších príznakov ‚farebnej revolúcie‘,“ Hlavné správy, 
16. augusta 2019, https://www.hlavnespravy.sk/odbornik-hongkongu-stale-vonkajsich-priznakov-
farebnej-revolucie/1854807.

54	� Gabriel Gačko, „Čínsky veľvyslanec v Moskve varoval Američanov a Angličanov pred ďalším 
podnecovaním nepokojov v Hongkongu,“ Hlavné správy, 14. augusta 2019,  
https://www.hlavnespravy. sk/cinsky-velvyslanec-moskve-varoval-americanov-anglicanov-pred-
dalsim-podnecovanim-nepokojov-hongkongu/1852921. 

55	� Ibid. 

56	� „Kto ťaží z majdanu v Honkongu,“ Hlavné správy, 19. augusta 2019, https://www.hlavnespravy.sk/tazi-
majdanu-honkongu/1857526. 

57	� Igor Kratochvil, „Hongkong stredobodom pozornosti globálnej moci a boja ideológií,“ Hlavné správy, 
22. augusta 2019, https://www.hlavnespravy.sk/hongkong-stredobodom-pozornosti-globalnej-moci-
boja-ideologii/1861626. 

58	� „Joker v masových protestoch 2019 (Vladimír Prochvatilov),“ Hlavný denník, 9. novembra 2019, 
https://www.hlavnydennik.sk/2019/11/09/joker-v-masovych-protestoch-2019-vladimir-
prochvatilov/.

59	� Pillars of Russia’s Disinformation and Propaganda Ecosystem (Washington: U.S. Department of State, 
2020), https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-
Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf.

60	� Marek Molnár, „GLOBAL TIMES: USA nikdy ‚neoslobodia‘ Hongkong, iba destabilizujú Čínu,“ 
Hlavný denník, 9. septembra 2019, https://www.hlavnydennik.sk/2019/09/09/usa-nikdy-neoslobodia-
hongkong-iba-destabilizuju-cinu/.

61	� Diana Zaťková, „Peking: Nechceme sa stať ďalšími USA!,“ Hlavný denník, 1. januára 2021,  
https://www.hlavnydennik.sk/2021/01/02/peking-nechceme-sa-stat-dalsimi-usa/. 

https://www.hlavnespravy.sk/proti-komu-okrem-iranu-bol-vedeny-americky-utok-solejmaniho-odpoved-iranu-nevyhnutna/2006870
https://www.hlavnespravy.sk/proti-komu-okrem-iranu-bol-vedeny-americky-utok-solejmaniho-odpoved-iranu-nevyhnutna/2006870
https://www.hlavnydennik.sk/2020/10/24/crta-sa-rusko-cinska-vojenska-aliancia-mal-by-washington-prepadnut-panike-tom-fowdy/
https://www.hlavnydennik.sk/2020/10/24/crta-sa-rusko-cinska-vojenska-aliancia-mal-by-washington-prepadnut-panike-tom-fowdy/
https://www.hlavnydennik.sk/2021/01/01/usa-zuria-kvoli-cinsko-europskej-dohode-je-jasne-kto-je-v-roku-2020-porazeny-tom-fowdy/
https://www.hlavnydennik.sk/2021/01/01/usa-zuria-kvoli-cinsko-europskej-dohode-je-jasne-kto-je-v-roku-2020-porazeny-tom-fowdy/
https://www.hlavnydennik.sk/2020/12/29/majdan-bol-biznis-hovori-ukrajinsky-prokurator-usa-na-nom-zarobili-50-miliard/
https://www.hlavnydennik.sk/2020/12/29/majdan-bol-biznis-hovori-ukrajinsky-prokurator-usa-na-nom-zarobili-50-miliard/
https://www.hlavnespravy.sk/naugeot-chce-pompeo-realne-pomoct-africkym-krajinam/2062005
https://www.aiddata.org/publications/how-china-lends
http://www.amo.cz/wp-content/uploads/2020/09/Mapinfluence-policy-paper-SK.pdf
http://www.amo.cz/wp-content/uploads/2020/09/Mapinfluence-policy-paper-SK.pdf
https://www.hlavnespravy.sk/odbornik-hongkongu-stale-vonkajsich-priznakov-farebnej-revolucie/1854807
https://www.hlavnespravy.sk/odbornik-hongkongu-stale-vonkajsich-priznakov-farebnej-revolucie/1854807
https://www.hlavnespravy
https://www.hlavnespravy.sk/tazi-majdanu-honkongu/1857526
https://www.hlavnespravy.sk/tazi-majdanu-honkongu/1857526
https://www.hlavnespravy.sk/hongkong-stredobodom-pozornosti-globalnej-moci-boja-ideologii/1861626
https://www.hlavnespravy.sk/hongkong-stredobodom-pozornosti-globalnej-moci-boja-ideologii/1861626
https://www.hlavnydennik.sk/2019/11/09/joker-v-masovych-protestoch-2019-vladimir-prochvatilov/
https://www.hlavnydennik.sk/2019/11/09/joker-v-masovych-protestoch-2019-vladimir-prochvatilov/
https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf
https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf
https://www.hlavnydennik.sk/2019/09/09/usa-nikdy-neoslobodia-hongkong-iba-destabilizuju-cinu/
https://www.hlavnydennik.sk/2019/09/09/usa-nikdy-neoslobodia-hongkong-iba-destabilizuju-cinu/
https://www.hlavnydennik.sk/2021/01/02/peking-nechceme-sa-stat-dalsimi-usa/


Sk
ry

tý
 p

as
až

ie
r: 

Pr
oč

ín
sk

e 
na

ra
tív

y 
v 

sl
ov

en
sk

ýc
h 

al
te

rn
at

ív
ny

ch
 m

éd
iá

ch

36

62	� Vladimír Šnídl, „Odomkli sme: Propagandu pre Hlavné správy píše Rus, ktorý sa chodí radiť do 
agentúry Kremľa,“ Denník N, 14. novembra 2018, https://dennikn.sk/1288348/propagandu-pre-
hlavne-spravy-pise-rus-ktory-sa-chodi-radit-do-agentury-kremla-odomknute/. 

63	� Eugen Rusnák, „Agentúra Xinhua: „Venezuela razantne odsudzuje akty násilia v Hong Kongu 
a vyjadruje podporu vláde a ľudu Čínskej ľudovej republiky,“ Hlavné správy, 11. septembra 2019, 
https://www.hlavnespravy.sk/agentura-xinhua-venezuela-razantne-odsudzuje-akty-nasilia-v-hong-
kongu-vyjadruje-podporu-vlade-ludu-cinskej-ludovej-republiky/1881716. 

64	� „Hong Kong affairs are China‘s internal affairs that should not be interfered in: diplomat,“ Xinhua,  
8. marca 2021 (updated), http://www.xinhuanet.com/english/2021-03/08/c_139794946.htm.

65	� Igor Kratochvil, „Hongkong stredobodom pozornosti globálnej moci a boja ideológií,“ Hlavné správy, 
22. augusta 2019, https://www.hlavnespravy.sk/hongkong-stredobodom-pozornosti-globalnej-moci-
boja-ideologii/1861626. 

66	� Igor Kratochvil, „Hongkong stredobodom pozornosti globálnej moci a boja ideológií,“ Hlavné správy, 
22. augusta 2019, https://ceske-narodni-listy.estranky.cz/clanky/prispevky/hongkong-stredobodom-
pozornosti-globalnej-moci-a-boja-ideologii.html. 

67	� „V otázke národnej bezpečnosti sa používa dvojaký meter, tvrdí Lamová,“ Hlavné správy,  
2. júna 2020, https://www.hlavnespravy.sk/otazke-narodnej-bezpecnosti-sa-pouziva-dvojaky-meter-
tvrdi-lamova/2183522. 

68	� „Čínska ambasáda v Paríži odsúdila reakciu EÚ na Hongkong ako ‚trestuhodnú‘,“ Hlavné správy,  
7. októbra 2019, https://www.hlavnespravy.sk/cinska-ambasada-v-parizi-odsudila-reakciu-eu-na-
hongkong-ako-trestuhodnu/1910482. 

69	� Ivan Danilov, „Čínské loďstvo bude zlikvidováno za 72 hodin. To jsou plány Bidenova týmu. 
Názor,“ Sputnik ČR, 31. augusta 2020, https://cz.sputniknews.com/20200831/cinske-lodstvo-bude-
zlikvidovano-za-72-hodin-to-jsou-plany-bidenova-tymu-12454891.html. 

70	� „Čínske loďstvo bude zlikvidované za 72 hodín. To sú plány Bidenovho tímu,“ Hlavné správy,  
31. augusta 2020, https://www.hlavnespravy.sk/cinske-lodstvo-bude-zlikvidovane-za-72-hodin-to-
su-plany-bidenovho-timu/2279246. 

71	� Diana Zaťková, „Západ bude ľutovať svoje hlúpe a arogantné správanie, pritvrdzuje Čína,“ Hlavný 
denník, 23. marca 2021, https://www.hlavnydennik.sk/2021/03/23/zapad-bude-lutovat-svoje-hlupe-a-
arogantne-spravanie-pritvrdzuje-cina/.

72	� Mario Martinka, „Pentagon označil 20 spoločností, ktoré poskytujú pomoc čínskej armáde,“ Hlavný 
denník, 26. júna 2021, https://www.hlavnydennik.sk/2020/06/26/pentagon-oznacil-20-spolocnosti-
ktore-poskytuju-pomoc-cinskej-armade/.

73	� Mario Martinka, „Čínsky stroj na genocíduv Xinjiangu (Lawrence A. Franklin),“ Hlavný denník,  
15. augusta 2020, https://www.hlavnydennik.sk/2020/08/15/cinsky-stroj-na-genocidu-v-Xinjiangu-
lawrence-a-franklin/.

74	� „Slovensko prevzalo 200-tisíc rúšok, ktoré poslal Taiwan. Osuský : Žiaľ, ich zástupca sa kvôli 
svetovým demokraciami akceptuvanému nehoráznemu diktátu červených súdruhov z Pekingu 
nemôže titulovať ako veľvyslanec.“ Hlavné správy, 21. apríla 2021, https://www.hlavnespravy. 
sk/slovensko-prevzalo-200-tisic-rusok-ktore-poslal-taiwan-oskusky-zial-zastupca-sa-kvoli-
svetovymi-demokraciami-akceptovanemu-nehoraznemu-diktatu-cervenyhov-pekingu-nemoze-
titulovat/2131418.

75	� „VIDEO: Wuchanský paradox.“ Infovojna, 9. novembra 2020, https://www.infovojna.sk/article/video-
wuchansky-paradox.

https://dennikn.sk/1288348/propagandu-pre-hlavne-spravy-pise-rus-ktory-sa-chodi-radit-do-agentury-kremla-odomknute/
https://dennikn.sk/1288348/propagandu-pre-hlavne-spravy-pise-rus-ktory-sa-chodi-radit-do-agentury-kremla-odomknute/
https://www.hlavnespravy.sk/agentura-xinhua-venezuela-razantne-odsudzuje-akty-nasilia-v-hong-kongu-vyjadruje-podporu-vlade-ludu-cinskej-ludovej-republiky/1881716
https://www.hlavnespravy.sk/agentura-xinhua-venezuela-razantne-odsudzuje-akty-nasilia-v-hong-kongu-vyjadruje-podporu-vlade-ludu-cinskej-ludovej-republiky/1881716
http://www.xinhuanet.com/english/2021-03/08/c_139794946.htm
https://www.hlavnespravy.sk/hongkong-stredobodom-pozornosti-globalnej-moci-boja-ideologii/1861626
https://www.hlavnespravy.sk/hongkong-stredobodom-pozornosti-globalnej-moci-boja-ideologii/1861626
https://ceske-narodni-listy.estranky.cz/clanky/prispevky/hongkong-stredobodom-pozornosti-globalnej-moci-a-boja-ideologii.html
https://ceske-narodni-listy.estranky.cz/clanky/prispevky/hongkong-stredobodom-pozornosti-globalnej-moci-a-boja-ideologii.html
https://www.hlavnespravy.sk/otazke-narodnej-bezpecnosti-sa-pouziva-dvojaky-meter-tvrdi-lamova/2183522
https://www.hlavnespravy.sk/otazke-narodnej-bezpecnosti-sa-pouziva-dvojaky-meter-tvrdi-lamova/2183522
https://www.hlavnespravy.sk/cinska-ambasada-v-parizi-odsudila-reakciu-eu-na-hongkong-ako-trestuhodnu/1910482
https://www.hlavnespravy.sk/cinska-ambasada-v-parizi-odsudila-reakciu-eu-na-hongkong-ako-trestuhodnu/1910482
https://cz.sputniknews.com/20200831/cinske-lodstvo-bude-zlikvidovano-za-72-hodin-to-jsou-plany-bidenova-tymu-12454891.html
https://cz.sputniknews.com/20200831/cinske-lodstvo-bude-zlikvidovano-za-72-hodin-to-jsou-plany-bidenova-tymu-12454891.html
https://www.hlavnespravy.sk/cinske-lodstvo-bude-zlikvidovane-za-72-hodin-to-su-plany-bidenovho-timu/2279246
https://www.hlavnespravy.sk/cinske-lodstvo-bude-zlikvidovane-za-72-hodin-to-su-plany-bidenovho-timu/2279246
https://www.hlavnydennik.sk/2021/03/23/zapad-bude-lutovat-svoje-hlupe-a-arogantne-spravanie-pritvrdzuje-cina/
https://www.hlavnydennik.sk/2021/03/23/zapad-bude-lutovat-svoje-hlupe-a-arogantne-spravanie-pritvrdzuje-cina/
https://www.hlavnydennik.sk/2020/06/26/pentagon-oznacil-20-spolocnosti-ktore-poskytuju-pomoc-cinskej-armade/
https://www.hlavnydennik.sk/2020/06/26/pentagon-oznacil-20-spolocnosti-ktore-poskytuju-pomoc-cinskej-armade/
https://www.hlavnydennik.sk/2020/08/15/cinsky-stroj-na-genocidu-v-Xinjiangu-lawrence-a-franklin/
https://www.hlavnydennik.sk/2020/08/15/cinsky-stroj-na-genocidu-v-Xinjiangu-lawrence-a-franklin/
https://www.hlavnespravy
https://www.infovojna.sk/article/video-wuchansky-paradox
https://www.infovojna.sk/article/video-wuchansky-paradox



	Zhrnutie
	Úvod
	Plán a metodológia výskumu
	Diskusia o 5G: redukcia na čínsko-americký konflikt
	Čínske investície: lapené do siete americko-čínskeho súperenia?
	Hongkong: „Farebná revolúcia“ a cvičenie „ačohentizmu“
	Xinjiang: Od ťažkej situácie Ujgurov k americko-čínskej rivalite
	Taiwan: Hviezda, ktorá zatienila Peking?
	Záver
	Autori
	O MapInfluenCE
	O AMO
	Poznámky

